Mellis på förskola
Jag är nyfiken. Vad får era barn att äta till mellis/mellanmål, både på för-och eftermddag?
Jag är nyfiken. Vad får era barn att äta till mellis/mellanmål, både på för-och eftermddag?
Inget på förmiddagen, mackor med pålägg samt mjölk och vatten på eftermiddagen. Har det varit vegetarisk soppa till lunch får de korv med bröd.
På förmiddagen är det frukt på eftermiddagen tror jag de äter mackor, ibland pannkakor. Sonen är nästan aldrig där så länge om dagarna
Frukt på fm och smörgås & mjölk, fil & flingor och dyl på em. Förra veckan hade barnen varit ute och plockat blåbär och sen gjort paj till eftermiddagsmellis
Hon har alltid ätit mellanmål på fsk, men hemma på helgerna vill hon inget ha.
På fsk var det frukt vid 10 och på eftermiddagen var det oftast smörgås.
På vår förskola så får de frukt till mellanmål på förmiddagen. Eftermiddagens mellanmål är sonen nästan aldrig med på eftersom han inte går så sent, men tror de brukar få smörgås och mjölk och/eller fil då.
Bara de yngsta barnen får en bit frukt på förmiddagen.
På eftermiddagen är det smörgås och mjölk som gäller. Ibland mjukt bröd, alltid hårt.
På fm är det frukt kl 9. På em kl 14.15 är det smörgås med olika pålägg, kräm ibland, ibland lite morot eller fruktbitar! Mjölk att dricka! Om det varit soppa till lunch får de pannkakor till mellis! De barn som är längre än till kl 16 får även nån liten fruktbit å dricka vid 16.15-16.30.
På förmiddagen får de frukt. Utom på fredagar då de lämnas ute och oftast äter korv med bröd i stället.
De dagar de går till skogen på morgonen så får de smörgås.
På eftermiddagen får de smörgås och vatten/mjölk eller youghurt med müsli.
Frukt och bröd både fm och em brukar det vara.
Frukt på förmiddagarna. På eftermiddagarna serveras smoothie, smörgåsar, yoghurt eller liknande.
Frukt på fm. Olika saker på em, fruktsallad, yoghurt o macka, hård macka, gröt. De barnen som är kvar till 17 o efter brukar även få en frukt runt kl 17 också.
en halv frukt kl 09.15, macka med pålägg och vatten/ mjölk kl 14. Enformigt tycker jag dom efterlyst fil, gröt el dyl men då blir det ju mer disk vilket kräver mer personal. Trist. De barn som är kvar kl 16.15 får då en halv frukt till.
Kl 10 får de smörgåsar, frukt mjölk el vatten, lunch kl 13 och frukt kl 15.30.
Jag arbetar på en förskola. I matväg får barnen där:
Frukost 07.30
- Frukt ca 09.45/10.00
- Lunch 11.30
- Mellanmål, bestående av mackor (mjuka som hårda), ibland yoghurt o flingor, frukter och mjölk. 14.00
- De barn som är kvar längre får frukt igen vid 16.00/16.30
:)