• Trotsfia

kompis som 'mobbar' sitt barn

Hej. Tänkte be er visa människor om goda råd då det gäller en av mina bästa vänner som i mina ögon mobbar sin 8 åriga dotter. Det här handlar om en familj som oxå har en till liten på några år som under åren fått all uppmärksamhet och gull medan stora tjejen enbart får höra vad jobbig hon är och ' jag orkar inte med dig längre'. Detta har eskalerat under året och nu vet jag inte sist jag hörde föräldrarna säga ngt positivt om eller till henne. Mamman o pappan i familjen har också stora problem med varandra och stöttar inte varandra i familjen utan snarare triggar igång varandra till gnäll och tjafs. Jag har sagt till min kompis att jag tycker de borde gå i familjeterapi men det verkar inte rikigt gå in. Till saken hör att mamman jobbar med barn och anser sig vara bra på barnuppfostran. Jag tycker jättesynd om den här tjejen som bara blir påhoppad av sin familj och vad hon än gör är det fel. Nu har hon börjat få magbekymmer oxå och har åkt in på akuten ett flertal ggr.. Hjälp mig hjälpa denna glickan!!

• Svar på tråden kompis som 'mobbar' sitt barn
  • Philippa

Prata allvar med din kompis och berätta vad du ser!

Annars - lämna in en anmälan till soc. 

• Trotsfia

Det känns tyvärr som att jag pratar för döva öron och om jag tar upp problemet blir hon enbart offensiv. Tänker mig mer att de behöver få upp ögonen själva men det är ju lättare sagt än gjort. Min man och jag har svårt att umgås med den här familjen nu iom allt elände, det är inte kul att ses längre utan vi brukar bara prata efteråt om hur elaka de har varit.

• Philippa
    Trotsfia skrev 2013-09-06 10:05:21 följande:
    Det känns tyvärr som att jag pratar för döva öron och om jag tar upp problemet blir hon enbart offensiv. Tänker mig mer att de behöver få upp ögonen själva men det är ju lättare sagt än gjort. Min man och jag har svårt att umgås med den här familjen nu iom allt elände, det är inte kul att ses längre utan vi brukar bara prata efteråt om hur elaka de har varit.

För barnets skull ska du då givetvis anmäla.....!! Det är DIN skyldighet att göra det!
  • Trotsfia

Vad gör socialtjänsten i ett sådant fall? Tänker att de går in vid riktiga missförhållanden såsom misshandel, vanvård, missbruk o dyl. Här är det ju ett fall av vad jag o min man anser vara oschysst beteende mot ett barn på en helt annan nivå. Visst har det slagit mig att man skulle kunna anmäla men frågan är vad som är rimligt.

• Philippa
    Trotsfia skrev 2013-09-06 10:42:43 följande:
    Vad gör socialtjänsten i ett sådant fall? Tänker att de går in vid riktiga missförhållanden såsom misshandel, vanvård, missbruk o dyl. Här är det ju ett fall av vad jag o min man anser vara oschysst beteende mot ett barn på en helt annan nivå. Visst har det slagit mig att man skulle kunna anmäla men frågan är vad som är rimligt.

Det är psykisk misshandel och hon behöver stöd och hjälp i sin föräldraroll för att få kunskap HUR hon ska uppfostra... så det är mycket rimligt att du ska ringa soc.
  • Flickan och kråkan

Du kan ju alltid börja med att ringa till BRIS vuxentelefon om du behöver stöttning i hur du ska möta situationen.

• Tygtiiger

Jag tror inte du kan få din kompis att förstå läget. Möjligen kan det funka att sätta er ner bara ni två och att du förklarar att du har sett att de har det jobbigt ihop just nu hon och hennes man, att de gnäller på varandra och att hon inte verkar få mycket stöd av honom. Och tala om att du är orolig för hennes dotter, att du aldrig hör mamman säga något positivt om henne och att det är hårt för en åttaåring. 

Då förlorar du nog din kompis.

Alternativet, om ni har barn i ungefär samma ålder, är att ringa när ni ska iväg och höra om flickan vill följa med (till lekland eller badhus eller komma hem och leka eller gå till lekplatsen ihop) och passa på att berömma henne för småsaker då och då, småprata med henne om skolan och i största allmänhet erbjuda en paus i vardagen.  

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden kompis som 'mobbar' sitt barn