Beroende/överkonsumerande alkoholbrukare som vill återta ett normalt bruk - låt oss följas åt och hjälpa varandra
Jag ser inte mig själv som alkis, jag missbrukar inte alkohol men jag känner mig beroende av den. Jag har ett sug som är nästan oemotståndligt. Jag vill inte ha det så. Jag tar nästan hellre livet av mig än är/blir alkis.
Jag försöker ständigt att skära ned (har lyckats med bravur tidigare men inte denna gång) jag dricker ungefär varannan dag, 2 glas vin per kväll, 4 på lördagar, oftast mer. I bland begränsar jag mig till 4 folköl en vardag. Vissa veckor dricker jag dessa 2 glas varje dag. Jag har märkt att jag på fester på senare tid konsumerar mer och mer.
Detta låter inte "så farligt" jämfört med fullblodiga a-lagare med delirium tremens etc. men det är ett problem för MIG, ett problem som jag inte vill ha. Det jag vill är att inte känna något sug, det jag vill är också att återgå till en normal konsumtion, jag vet ju att jag kan det för jag har gjort det förr. Jag vill kunna följa en regel om 2 glas vin på onsdagar och 3 på lördagar och därmed basta.
Jag undrar om det finns fler där ute som liksom jag balanserar på en gräns som de inte vill skrida över? Fler som vill återgå till normal konsumtion men som känner att de halkat snett?
Låt oss i sådana fall följas åt och peppa och stötta varandra i vår strävan tillbaka till normalitet.