• Anonym (knmhht)

Beroende/överkonsumerande alkoholbrukare som vill återta ett normalt bruk - låt oss följas åt och hjälpa varandra

Jag ser inte mig själv som alkis, jag missbrukar inte alkohol men jag känner mig beroende av den. Jag har ett sug som är nästan oemotståndligt. Jag vill inte ha det så. Jag tar nästan hellre livet av mig än är/blir alkis.

Jag försöker ständigt att skära ned (har lyckats med bravur tidigare men inte denna gång) jag dricker ungefär varannan dag, 2 glas vin per kväll, 4 på lördagar, oftast mer. I bland begränsar jag mig till 4 folköl en vardag. Vissa veckor dricker jag dessa 2 glas varje dag. Jag har märkt att jag på fester på senare tid konsumerar mer och mer.

Detta låter inte "så farligt" jämfört med fullblodiga a-lagare med delirium tremens etc. men det är ett problem för MIG, ett problem som jag inte vill ha. Det jag vill är att inte känna något sug, det jag vill är också att återgå till en normal konsumtion, jag vet ju att jag kan det för jag har gjort det förr. Jag vill kunna följa en regel om 2 glas vin på onsdagar och 3 på lördagar och därmed basta.

Jag undrar om det finns fler där ute som liksom jag balanserar på en gräns som de inte vill skrida över? Fler som vill återgå till normal konsumtion men som känner att de halkat snett?

Låt oss i sådana fall följas åt och peppa och stötta varandra i vår strävan tillbaka till normalitet.

• Svar på tråden Beroende/överkonsumerande alkoholbrukare som vill återta ett normalt bruk - låt oss följas åt och hjälpa varandra
  • Anonym (Nykteralkoholist)

Om du väl har börjat dricka är det svårt att sluta, du lurar bara dig själv om du tror att du kan begränsa ditt drickande! Som alkoholist kan du inte styra din alkoholkonsumtion. 

(Jag säger inte att du är alkoholist, men du är på god väg tyvärr). 

• Anonym (Tips)

Det är olika vad folk tål och behöver. Om jag var du skulle jag hoppa över de där folkölen till att börja med, eller åtminstone byta ut dem mot alkoholfri öl (det finns en hel del som faktiskt smakar riktigt bra). Tillför inte kroppen alkohol konstant när det inte finns något speciellt syfte. 

Nu skriver du inte i vilka sammanhang du dricker vin, men om det är så att t.ex. du och din partner vill dricka vin till en god middag så undvik att köpa vin på dunk. Detta dels eftersom det är svårare att hålla koll på mängden som dricks och dels så blir det en skarp gräns för att öppna flaska nummer två. Dessutom är vin på flaska i regel godare. 

Eftersom du känner dig orolig så tror jag att det är klokt att åtminstone hoppa över vin i veckorna och även vara försiktig på helgerna en tid framöver. En vit månad eller två skadar inte.

Men det viktigaste är nog att du försöker bryta de mönster du har - Undvik sammanhang där alkohol är naturligt en tid.

• Anonym (knmhht)
    Anonym (Tips) skrev 2013-09-06 15:44:44 följande:
    Det är olika vad folk tål och behöver. Om jag var du skulle jag hoppa över de där folkölen till att börja med, eller åtminstone byta ut dem mot alkoholfri öl (det finns en hel del som faktiskt smakar riktigt bra). Tillför inte kroppen alkohol konstant när det inte finns något speciellt syfte. 

Nu skriver du inte i vilka sammanhang du dricker vin, men om det är så att t.ex. du och din partner vill dricka vin till en god middag så undvik att köpa vin på dunk. Detta dels eftersom det är svårare att hålla koll på mängden som dricks och dels så blir det en skarp gräns för att öppna flaska nummer två. Dessutom är vin på flaska i regel godare. 

Eftersom du känner dig orolig så tror jag att det är klokt att åtminstone hoppa över vin i veckorna och även vara försiktig på helgerna en tid framöver. En vit månad eller två skadar inte.

Men det viktigaste är nog att du försöker bryta de mönster du har - Undvik sammanhang där alkohol är naturligt en tid.

Jag köper aldrig några dunkar, jag köper enbart två englastetror.

Folkölen gör mig inget annat än tjock så det skippar jag gärna.

Jag jobbar aktivt med att bryta min dåliga vana, det första steget var att jag gjorde mig medveten om det, det andra steget är att hålla mig till planen, jag har lyckats ganska bra på sistone så jag är på banan.
  • Anonym (knmhht)
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2013-09-05 16:10:03 följande:
    Om du väl har börjat dricka är det svårt att sluta, du lurar bara dig själv om du tror att du kan begränsa ditt drickande! Som alkoholist kan du inte styra din alkoholkonsumtion. 

(Jag säger inte att du är alkoholist, men du är på god väg tyvärr). 

Men det är ju just det jag kan; begränsa mitt drickande. Det jag känner är att det efter sommaren har blivit alldeles för mycket och för ofta och nu vill jag återgå till normalläge.

Jag tycker också att jag är på god väg, därav denna tråd.

Grejen är att jag älskar att vara nykter, jag gillar vardagen som sådan, jag äger en vardagsglädje som är få förunnat så det är inte så att jag går omkring dagarna i ända och bara har sprit i tankarna, trånar efter sprit, räknar minuterna tills jag får dricka sprit igen och så vidare, det är snarare så att jag har utvecklat en osund vana som jag vill bli av med.

Jag tycker att synen på alkohol och brukandet av det, samt missbrukande av det är väldigt svart eller vit men så ser ju livet inte ut. Vore jag en som gick och sneglade på handspriten på jobbet och inte kunde tänka på annat än att få komma hem och dricka, då skulle jag lägga in mig själv på torken per omgående. När jag väl brutit min dåliga vana, liksom jag har gjort förr, tänker jag inte på alkohol överhuvudtaget.
Svar på tråden Beroende/överkonsumerande alkoholbrukare som vill återta ett normalt bruk - låt oss följas åt och hjälpa varandra