Pappan smutskastar mig inför barnen och vägrar lämna tillbaka dom! Hjälp!
I början av juni hade jag och min pojkvän ett gräl (det visade sig sedan att han blivit totalt felmedicinerad för sin ADHD och därav hans "utbrott") och för att markera för barnen samt honom att detta var oacceptabelt beteende, samt för att barnen skulle känna att deras behov, mående och trygghet kommer först så kallades polisen dit. Jag ville att de skulle få honom till akut psyk. Han låg och sov när polisen kom, min yngsta son, 12 år, sov under hela händelsen så han har varken sett el hört något och min 16-åring var vaken och vi var inlåsta i hans rum. Min pojkvän betedde sig hotfullt men inget våld förekom alls.
Iaf så skickade jag barnen till deras pappa tills allting lugnat ner sig. Vi var på samtal hos soc. och där berättade jag att jag hade fullt förtroende för pappan och vi kom överens om att de skulle vara hos honom tills allt lugnat sig, under några veckor ca. Träffade barnen lite då och då, men de blev svårare att få tag i, även pappan och en dag säger han plötsligt att "antingen tar du barnen varannan vecka (som tidigare) från och med imorgon eller så tar jag dom på heltid. Du har till kl. 18 ikväll på dig att bestämma dig. Jag, som inte har bil och körkort, behövde planera lite och handla, fixa lite här hemma osv. så jag föreslog att vi skulle börja veckan efter. Sen ringer pappan och vill att barnen ska skrivas hos honom för han hade kollat att han kunde få underhåll. Jag motsatte mig det då min f.n. enda inkomst är bostadsbidraget och då skulle jag bli av med det, lade upp ett annat förslag där han skulle få samma pengar men från mig men han vägrade lyssna. Sedan efter detta blev allt kaos. När jag sagt nej till att skriva dom där så började han hota med att få ensam vårdnad om barnen. Så diskuterade vi det, jag ville såklart inte det, och det blev bråk och tjafs. Till slut sa jag till honom att "men kom över då så ska jag skriva på papperna" men bara för att få prata med honom öga mot öga och se om det gick bättre. När han insåg att jag inte skulle skriva på papperna blev han galen och drog därifrån och då började helvetet. Han började säga till barnen att jag vandaliserat hans bil, sen hette det att jag hade repat hans bil, att jag var psykiskt sjuk (vilket jag är i perioder, men har mått jättebra hur länge som helst och gör ff) och hade psykoser och att jag hotat honom m.m. m.m. Detta ledde till att barnen, särskilt min äldsta son, 16 år, vägrade prata med mig, "för att jag hotat hans pappa och repat hans bil", jag försökte förklara för honom att jag INTE har gjort något av dessa saker och bad honom att vi skulle ses så jag kunde få ge MIN version, men han vägrade och gör ff. Hoten består bl.a. i att jag skrivit i ett sms till pappan att om han inte svarade (för han svarade inte i tfn, sms, mail...och jag fattade ingenting och det var extremt frustrerande att inte få PRATA med honom och fråga vad han höll på med) så skulle jag komma till hans jobb (han jobbar på en fritidsgård som fritidsledare) och ställa till ett jäkla liv. Jag visste givetvis att detta var något han var livrädd för så därför skrev jag det för jag visste att det skulle funka och det gjorde det också, han hörde av sig direkt. Jag skulle ALDRIG söka upp honom på hans jobb eller liknande, har aldrig gjort något sånt eller något i närheten och skulle aldrig göra det, det vet han och alla jag känner men det var ett effektivt sätt att få kontakt med honom). Barnen har bara hört att jag hotat deras pappa, dom tror väl att jag hotat att göra något dumt, göra någon/något illa, jag får inte komma till tals nånting, de vägrar lyssna, han har vänt dom emot mig helt och hållet. För ca 3 veckor sen var jag ock barnen på en minisemester och allt var som förr och det är först nu som han smutskastat mig som de plötsligt inte vill bo här, komma hit eller ens träffas för att jag ska få ge MIN version av det som hört, Men särskilt äldste sonen vägrar. Och han är så pass gammal att han bestämmer själv så jag är totalt maktlös. Yngste ville komma till mig imorgon men nu har pappan sagt att han vägrar låta barnen komma hit. Vi har ff gemensam vårdnad, försöker få hjälp av kommunen och soc. men de kan inte göra så mycket. Jag är helt knäckt. Jag kan bara sitta och se på när han hjärntvättar mina barn, varje sekund, minut, dag är ännu en sekund, minut, en dag för honom att smutskasta mig ännu mer och mina barn försvinner mer och mer från mig medan jag bara kan se på och inte göra någonting...Vad fasen ska jag göra??? Har jag NÅGON rätt att "tvinga" hit barnen, jag vill så gärna PRATA med dom bara och fråga vad deras pappa sagt och bemöta varje sak och berätta MIN sida av de saker han påstår, sen om de inte vill bo/vara här, fine, men jag måste få berätta för dom att jag inte hotat att göra någon illa, att jag absolut inte repat hans bil, att jag INTE är sjuk osv. Har jag NÅGON laglig rätt att hämta dom eller har min 16-åring full rätt att vägra följa med/komma hit? Jag vet att han har rätt i domstol att säga vart han ska bo och att man vid 16 års ålder har egen rätt att mantalskriva sig vart man vill, men om vi ff har gemensam vårdnad, har han laglig rätt att vägra komma hit? Jag kommer inte bråka om vart han ska bo sedan , men just nu vill jag bara veta om jag har laglig rätt att hämta mina barn imorgon så jag iaf får en chans att PRATA med dom och bevisa att alla påståenden är falska!!! Jag är helt knäckt av detta, är så fruktansvärt maktlös. Vad har jag för rättigheter?? Tacksam för svar, svarar på frågor om ni har några, detta blev säkert rörigt skrivet och det är så mkt som hänt och omöjligt att skriva ner allt här och nu, men tacksam för all hjälp jag kan få!!