• Ledsen och arg anhörig

Att kunna få träffa sitt nyfödda barn efter ett besöksföbud!

Hej!

Försöker göra en lång historia kort....
    Jag har en bror som för ett par månader sedan flyttade isär med sin sambo.  Dom bråkade från första start i deras förhållande. Dom var väldigt elaka mot varanadra båda två. Hon var otrogen mot honom och han var arg och ledsen över det men snäll som han är vill han ge det en chans och dom sluter fred ett tag och bestämmer sig för att skaffa barn. Dom bråkade jämnt under graviditeten.Det slutade tyvärr så att min bror tog i henne lite för hårt mot slutet av graviditeten. Hon blev givetvis rädd och gjorde anmälan. Det blev till slut besöksförbud på tre månader. Barnet är fött. Min bror vet inte hur han ska gå vidare nu. Besöksförbudet har löpt ut och annan information finns inte om detta. 

Vem ska han ringa för att gå vidare? Han vill träffa barnet som förmodigen är hans. Han vill göra ett faderskapstest. Han har inte ens fått veta att barnet är fött. Någon rättighet måste han ju ha...?

Jag har säkert mer frågor, men det är detta som bara cirkulerar just nu.. 

Tacksam för svar!

Ledset syskonRynkar på näsan 

• Svar på tråden Att kunna få träffa sitt nyfödda barn efter ett besöksföbud!
  • jashrinah

han kan ju alltid prova att kontakta mamman via ett välformulerat mejl där han ber om ursäkt och berätta att han väldigt gärna skulle vilja veta om det är han som är fadern :) 

• jashrinah

om de inte var gifta så står han ju inte som vårdnadshavare till barnet och innan bekräftat faderskap har han inte några rättigheter till barnet nej. :) 

• Anonym (Z)

Säg åt han att ringa familjerätten

• Ledsen och arg anhörig

Jag tycker han borde ha rätt till ett faderskaps test för att veta om det är hans...Så han kan gå vidare oavsett..Jag tror dom behöver någon som talar mellan dom i och för sig...Dom bör inte tala med varandra för det blir bara fel..Usch, det är bara en och samma röra allt..

Bett om ursäkt har han gjort och ångrar sig..Hans enda mål är att få veta och gå vidare där ifrån...Han vill t aansvar för det han gjort.. 

• Kjell2

Han bör direkt kontakta familjerätten och berätta ovanstånde och hans vilja att reda ut faderskapet och eventuellt få till ett umgänge. Umgänget kan till en början ske via kontaktperson

• Anonym (?)

Modern har förmodligen inte angett fader okänd i journalen hos sin barnmorska om de nu ännu var ett par under graviditeten - och då tvivlar jag på att det kan stå fader okänd i födelseattesten. Han bör kontakta familjerätten för att få reda på sina rättigheter och skyldigheter, och med tanke på att han var med under graviditeten och troligtvis finns namngiven i dessa papper så bör det inte vara några större problem att få tillstånd ett faderskapstest.

Svar på tråden Att kunna få träffa sitt nyfödda barn efter ett besöksföbud!