• Omogen citron

Avlivningshot på Facebook

Jag är med i många olika kattgrupper på Facebook, omplaceringsgrupper, hjälpgrupper av olika slag, köp- och sälj kattillbehör och dylikt. Med jämna mellanrum ser man avlivningshot. Exempelvis:

Min bekants katt Sune trivs inte hos dem på grund av det och det. Avlivning är bokad på fredag. Inga jourhem accepteras.

Just nu är det en aktiv tråd i Vi längtar hem med över 100 svar och massvis med delningar.

Frågan är om det är bra att dela dessa inlägg och engagera sig så mycket. Gör inte det att det blir acceptabelt att uttrycka sig så? Även kattföreningar av olika slag har börjat dela sådana annonser nu. (Inte på deras egna katter.) Är det vettigt att sådana annonser ska tillåtas på Facebook eller är det kontraproduktivt?

Jag kan tillägga att jag själv har tagit emot tre avlivningshotade katter på Facebook. På en annons ljög jag och sa att jag skulle behålla katten. Katten omplacerades sedan till ett mycket bra hem.

• Svar på tråden Avlivningshot på Facebook
  • Birmafröken

Kattägare som genom att avlivningshota sina katter offentligt och på så sätt försöker lämpa över ansvaret för liv och död och det dåliga samvetet ifall katten inte kan räddas på oskyldiga kattälskande människor förtjänar en alldeles särskild plats i helvetet.

Det är så fult att jag inte finner ord för det.

• Omogen citron
    Birmafröken skrev 2013-09-05 13:06:39 följande:
    Kattägare som genom att avlivningshota sina katter offentligt och på så sätt försöker lämpa över ansvaret för liv och död och det dåliga samvetet ifall katten inte kan räddas på oskyldiga kattälskande människor förtjänar en alldeles särskild plats i helvetet.Det är så fult att jag inte finner ord för det.

Jag håller med, min erfarenhet är att katten oftast inte är avlivningshotad fast de skriver det. Men är om det är rätt att ta emot katten eller dela inlägget?
  • Birmafröken
    Omogen citron skrev 2013-09-06 12:20:16 följande:

Jag håller med, min erfarenhet är att katten oftast inte är avlivningshotad fast de skriver det. Men är om det är rätt att ta emot katten eller dela inlägget?

Jag skulle aldrig dela ett sådant inlägg (och utsätta mina vänner för den ångesten) utan bara ställa kattägaren mot väggen och fråga vad hon/han håller på med. Man kan inte rädda alla katter och man räddar definitivt inte katter i längden genom att acceptera att kattägare inte tar eget ansvar.
  • Birmafröken

Det finns t.ex. sköra människor som inte står ut med att läsa om avlivningshotade katter och som "ställer upp" trots att de egentligen inte alls har möjlighet att ta emot katten. Sånt kan sluta med katastrof både för den godhjärtade människan själv och för katterna. Vanvård, kattsamlare, sanitär olägenhet och misär är några av de ord som kanske kommer att förekomma när situationen blir ett djurskyddsärende och det blir det förr eller senare om man anser att det är ens eget ansvar att rädda andras katter.

Svar på tråden Avlivningshot på Facebook