• LottaF

Fantasyböcker itll 12åring

Vet inte om min fråga hör hemma här eller bland vuxenböckerna så jag frågar på båda. Har en son på 12 år som älskar att läsa fantasyböcker och har kommit långt i läsningen. Ser man bara till texten och inte innehållet så fixar han vuxenböcker men tyvärr är han inte där psyskiskt. Just nu läser han ungdomsböckerna och älskar dem men även här ar det ibland för lätt textmässigt. Under sommaren har han läst över 10 böcker och då har flera varit på 400 sidor ungefär.Men han har varit och simmat golfat läger semester med familjen också alltså inte bara läst. Så nu vill jag ha tips på många bra böcker jag kan tipsa honom om så vi kan beställa hem till honom eller låna på biblioteket.

• Svar på tråden Fantasyböcker itll 12åring
  • Mumin80

Kan han läsa engelska eller bara svenska? (är själv "fantasyfanstast" sedan barndomen, och knäckte engelskan nånstans där vid 12-13, just för att dom böckerna jag ville läsa inte fanns på svenska...)

I kategoring gamla godingar så tipsar jag om Davis Eddings, Belgariaden. Ganska "snäll" fantasy och med ett språk som flyter på. Finns på svenska

Jag kan också varmt rekommendera SF-bokhandeln, www.sfbok.se. Bor du nära Stockholm, Göteborg eller Malmö så kan det löna sig att besöka butiken, personalen brukar vara väldigt kunniga och engagerade. Annars så böckerna på deras hemsida  indelade efter språk och också kategori, http://www.sfbok.se/kat/bokkatalog.asp?katalog=1&genre=6&language=0 barnböcker på svenska
    http://www.sfbok.se/kat/bokkatalog.asp?katalog=1&genre=7&language=0 ungdomsböcker på svenska 

• LottaF

Helst läser han på svenska men tror han klarar lättare böcker på engelska till en början just för att han vill läsa böckerna.

• Redbit

I den åldern borde Susan Collins pentalogi passa bra!
    De är
    Ovan hav, under sten
    En ring av järn
    Lövhäxan
    Gråkungen
    Silverträdet

Jag älskade dem i den åldern, har läst om dem måååånga gånger sedan dess. :)

Annan "ungdomsfantasy" som håller i längden är Ursula K LeGuins böcker om Övärlden:
    Trollkarlen från Övärlden
    Gravkamrarna i Atuan
    Den yttersta stranden
    (finns fler böcker i serien som skrivts långt senare men som också är klart läsvärda)

Finns de inte i handeln finns de garanterat på biblioteket! 

• stickkontakt

Har han läst The Hobbit (vad den nu heter på svenska) och Sagan om ringen? The Hobbit är ju ganska snäll, mycket mer riktad till barn än de senare böckerna.

• yodi
    Mumin80 skrev 2013-09-05 11:29:01 följande:
    Kan han läsa engelska eller bara svenska? (är själv "fantasyfanstast" sedan barndomen, och knäckte engelskan nånstans där vid 12-13, just för att dom böckerna jag ville läsa inte fanns på svenska...)

I kategoring gamla godingar så tipsar jag om Davis Eddings, Belgariaden. Ganska "snäll" fantasy och med ett språk som flyter på. Finns på svenska

Jag kan också varmt rekommendera SF-bokhandeln, www.sfbok.se. Bor du nära Stockholm, Göteborg eller Malmö så kan det löna sig att besöka butiken, personalen brukar vara väldigt kunniga och engagerade. Annars så böckerna på deras hemsida  indelade efter språk och också kategori, www.sfbok.se/kat/bokkatalog.asp?katalog=1&gen... barnböcker på svenska
    www.sfbok.se/kat/bokkatalog.asp?katalog=1&gen... ungdomsböcker på svenska 
  • fluu

Joseph Delaneys väktar-serie är underbar! Mycket text, men rätt lättläst. Liten blandning mellan skräck och fantasy.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • violis

Lite sent men ännu ett tips... Böckerna om " spejarens lärling" !

• Purplemom

Hej!
    Vill rekommendera en bok som precis har släppts!!
    "Blåkullas Väktare"
    En hel-svensk fantasy, utan övervåld som är i alla fantasyböcker nuförtiden.
    Spännande story och ett stort bonus är alla vackra illustrationer som finns blandat i de 380 sidorna.

Perfekt fantasy till en 12 åring!
    Letade upp boken på facebook :)

• Masquerade

Vad som helst av David Eddings!

• Masquerade

Sorry, såg nu att Mumin80 redan rekommenderat min författare. Eddings är dock värd att nämnas två gånger. :)

Svar på tråden Fantasyböcker itll 12åring