• Kattmamman88

Våran förening vill ha koppeltvång på våra katter! Hjälp!

Hej alla!
     Jag och min familj bor i ett radhus område och vi har en utekatt som älskar att vara ute. Många av våra grannar har
    också katt och alla katterna verkar trivas bra....  

Men...... Det finns ju såklart problem och det är att alla är inte lika toleranta mot katter som man själv är.
     Nu är det många katter som bajsat i sandlåderna och på lekplatsen och därför vill föreningen nu införa koppeltvång för katterna.

Hur ska detta gå? Jag är djupt oroad. Jag vet av erfarenhet att koppel på katt inte kommer att fungera. Jag förstår ju samtidigt varför de vill införa kravet.

Finns det någon som haft liknande problem i sitt bostadsområde? Kan det finnas andra lösningar än att ha dem kopplade?  Finns det vissa medel man kan använda kanske för att hålla dem borta från just det området? 

• Svar på tråden Våran förening vill ha koppeltvång på våra katter! Hjälp!
  • Mizzii

ÄNTLIGEN någon som tar itu med detta problemet med katter som kissar och skiter i sandlådor osv...Så jävla vidirigt...
    Jag är själv kattägare men tar ansvar över mina katter 

Love all of my kidz
  • Kattmamman88

Mizzii: Har du innekatter då lr?

• Lillan21

Vi bor i en lägenhetsförening, det finns katter som strövar omkring här ute också. Själv har jag två katter, en renrasig och en blandras, som inte är utekatter av den enkla anledningen att jag inte vill att dom ska bli överkörda och aldrig komma hem igen. En katt som tidigare varit utekatt anpassar sig snabbt till att vara innekatt, precis som en innekatt snabbt anpassar sig till att vara ute. Så ifall du intalar dig själv att katterna kommer lida av en sådan förändrig, gör inte det, det är bara för att du själv får dåligt samvete. 

En älskad katt är märkt, och innekatt. Ifall man inte bor långt ut på landet där det inte kör så mycket bilar. Ifall man bor i ett radhus kanske det inte är skitbra att ha katterna ute. Går dom dessutom och bajsar och kissar i barnens sandlåda så måste det ju göras något åt det, det förstår du ju själv. Hellre missnöjda katter som måste vara inne än sjuka barn som fått för sig att käka sanden i sandlådan. Man kan inte direkt få dom att lämna enbart sandlådan ifred heller. Hur skulle man göra det? Vill katterna verkligen dit så kommer dom komma på ett sätt, tro mig.

Och bara katten får vänja sig vid selen och kopplet så är det inget problem. Det tar tid, tro inget annat, men dom kommer vänja sig, precis som dom vänjer sig vid att ha halsband. 

• Mizzii
    Kattmamman88 skrev 2013-09-05 09:58:09 följande:
    Mizzii: Har du innekatter då lr?

Jag bor på ladet där katter kan springa fritt och inte i ett bostadsområde...och jag har stor godkänd kattgård
    Love all of my kidz
  • Kattmamman88

Min katt har varit innekatt förut o blev djupt deprimerad då... Vi får väl ta bort han i så fall... :(

• Mizzii
    Kattmamman88 skrev 2013-09-05 10:00:10 följande:
    Min katt har varit innekatt förut o blev djupt deprimerad då... Vi får väl ta bort han i så fall... :(

Du kan lära en katt att gå i sele. Med tid och tålamod går allt
    Love all of my kidz
  • Kattmamman88
    Mizzii skrev 2013-09-05 09:59:50 följande:

Jag bor på ladet där katter kan springa fritt och inte i ett bostadsområde...och jag har stor godkänd kattgård

Okej va bra! Men det är inte lätt att styra vad en katt gör ute det vet ju alla. Då kan de likagärna förbjuda katter i samhället helt då i så fall......
  • Mizzii
    Kattmamman88 skrev 2013-09-05 10:01:16 följande:

Okej va bra! Men det är inte lätt att styra vad en katt gör ute det vet ju alla. Då kan de likagärna förbjuda katter i samhället helt då i så fall......

Jo med kattsele kan du styra och se vad katten gör ute...
    Love all of my kidz
  • Kattmamman88

Har du testat själv lr?

Svar på tråden Våran förening vill ha koppeltvång på våra katter! Hjälp!