Birmafröken skrev 2013-09-04 12:34:53 följande:
Man erbjuder bättre klösalternativ. Klöspelare och klösbrädor måste vara:
1. Rätt placerade, dvs lätttillgängliga och vid ställen katten naturligt passerar. Gärna vid dörröppningar och vid de klösställen katten själv valt.
2. Tillräckligt långa så att katten kan sträcka ut sig när den klöser. Katten ska kunna stå på golvet och sträcka sig upp i sin fulla kroppslängd när den klöser.
3. Stabila. Klöspelare som vinglar och rör sig gillas inte av katter. Satsa på rejäla klöspelare eller klösmöbler (t.ex. från kattens No 1) och tänk främst på klösfunktionen. Kojor och hyllor och annat ska inte vara för många om man bara har en rejäl klösmöbel. Jag har Kattens No 1 Rundetorn och har t.o.m. tagit bort den nedersta hyllan just för att utöka klösfunktionen. Den och en enkel klöspelare på en platta mitt i vardagesrummet är det enda mina 4 katter klöser på. Och de vässar sina klor väldigt mycket och ofta.
Ja, det brukar räcka med att man ger dem klösbrädor och annat som de kan gå loss på faktiskt. Vi har två klöspelare och några mindre klösmöbler och även om de ibland kommer och kloar lite på soffan så räcker det oftast med att man säger till så gör de inte så igen på några veckor.