• mother87

glukosbelastnings värden?

Imorse var jag hos barnmorskan och gjorde glukosbelastning, har varit fastande sedan igår kväll, och här gör de inga tester innan utan man får dricka lösningen i ett par svep innan man kan vila/slappa i 2 timmar. Jag är gastric bypass opererad för 6 år sedan men har genomfört en glukosbelastning för 3 år sedan i förra grav utan problem. Jag blev direkt efter intaget av lösningen yr men la mig o slockna till en timme o sedan var yrseln borta. Efter 2 timmar togs provet som då låg jätte lågt enligt dom på 1,8. Jag fick inga direkta svar, men eftersom jag inte hade nåt att äta med mig fick jag gå hem. Men funderar nu i efterhand om och varför det är så lågt, var jag än läser i forum o så är de lägsta som fått efter mellan 4-7 i värden. Vad låg ni på? Någon som vet mera om sådana värden o de? Tacksam för svar. Är i övrigt 26 år 89kg 178cm lång. Gravid i vecka 29. Med rediga förvärkar emellanåt och barnet är fixerat sedan ett par veckor tillbaka. Hb ligger på 133 idag.

• Svar på tråden glukosbelastnings värden?
  • anns
    mother87 skrev 2013-09-04 11:04:29 följande:
    Imorse var jag hos barnmorskan och gjorde glukosbelastning, har varit fastande sedan igår kväll, och här gör de inga tester innan utan man får dricka lösningen i ett par svep innan man kan vila/slappa i 2 timmar. Jag är gastric bypass opererad för 6 år sedan men har genomfört en glukosbelastning för 3 år sedan i förra grav utan problem. Jag blev direkt efter intaget av lösningen yr men la mig o slockna till en timme o sedan var yrseln borta. Efter 2 timmar togs provet som då låg jätte lågt enligt dom på 1,8. Jag fick inga direkta svar, men eftersom jag inte hade nåt att äta med mig fick jag gå hem. Men funderar nu i efterhand om och varför det är så lågt, var jag än läser i forum o så är de lägsta som fått efter mellan 4-7 i värden. Vad låg ni på? Någon som vet mera om sådana värden o de? Tacksam för svar. Är i övrigt 26 år 89kg 178cm lång. Gravid i vecka 29. Med rediga förvärkar emellanåt och barnet är fixerat sedan ett par veckor tillbaka. Hb ligger på 133 idag.

Oj. E ingen expert på just glukosbelastningar men är det ett b-glucosvärde du fått i sedvanlig mätenhet mmol/L som visade 1.8?  I sådanafall är det ett VÄLDIGT lågt värde och jag tycker att det e konstigt att de lät dig gå hem utan att ta ett nytt efter att du ätit. Tycker att du ska ringa din BM omgående och fråga om det inte bör göra en ny mätning  idag för att kolla att du stigit till normalvärde. Hur mår du för övrigt? Känner du dig trött, darrig osv?
  • mother87

Ja trött o hängig är jag ju ofta nu för tiden, kan somna om jag lägger mig ner :) aldrig skett förr haha. Nej dom sa inget :-O men bm här e lite vad dom är förstås. Men mår ju ok idag, som alla andra dagar i princip.

• anns

Tycker att du ska ringa bm för säkeretsskull

• sofiapalesjo92

Jag gjorde en glykosbelstning i går och jag hade 5 innan jag fick dricka sen efter 2 timmar låg jag på 7,7. Jag har hört att man inte får sova hur trött man än blir eller är. För det kan förstöra provet.

• mother87

Ok, jag vet ärligt inte men var där i torsdags på vanlig kontroll o begärde då ett glukos test som då låg på 3,8 kl 16 så de var ganska ok då. Hade ätit lite ett par timmar innan. Hon var mer upptagen av sfmåttet, då det inte ändrats sedan v 28 (v32 idag) men jag har en tid till rul på måndag så jag tar det lungt. Tänker mer på att äta bra o mkt. :)

Svar på tråden glukosbelastnings värden?