• weasley

Kattdilemma - sära på dem eller inte?

Jag och min sambo har två katter - två honor från samma kull som är tre år. För 6 månader sedan fick vi vår dotter och katterna är inte direkt stormförjusta men det funkar. Nu har dock barnet lärt sig att krypa och detta har gjort den ena katten olycklig. På senaste tiden har hon börjat kissa och bajsa på golvet. Vi försöker aktivera henne lite mer och ta tid till bara henne men hittills har det inte hjälpt. Den andra katten är nöjd bara hon får vara med oss och mysa /få lite klapp på magen. Vore det helt galet att sära på katterna? Min sambos mamma flyttar snart till hus och är villig att ta henne, Då får hon dessutom vara ute vilket jag tror skulle passa henne. Den andra katten är lugn och vill mest vara med oss, typ som en hund. Även andra förslag mottages!

• Svar på tråden Kattdilemma - sära på dem eller inte?
  • Majsan70

De vanliga frågorna då.

Vad har ni gjort för att förbättra hemma? Kattlådor, typ och hur många? Vilken sand? Vilken mat? Vilken placering på lådorna? Vilken placering av matskålar?
    Vad har katterna för möjligheter till flykt? Har de ordentliga klösmöbler dit de kan komma undan högt upp? Har ni uteslutit sjukdom? Är katterna kastrerade? Har ni provat Feliway?

Sista frågan..håller ni barnet borta från katten?

• weasley

Förbättring: flyttat till större lägenhet, satt utt hyllor på flera ställen så att de kan ta sig upp på skåp och sådär om det vill. Försöker leka mer, klappa mer och mysa mer över lag
    Lådor: en stor, inbyggd med lucka i hallen (inbyggd i ett ikea-skåp)
    Sand: oftast everclean oparfymerad, ibland spädd med annat
    Mat: Royal Canine för känslig mage + mjau mjukmat   
    Flykt: väldigt bra just nu i och med massa hyllor och grejer som vi inte haft tidigare
    Klösmöbler: en stor pelare, dock inte sån man kan klättra på
    Kastrerade: ja
    Sjukdom: har inte uteslutits. Jag har pratat med sambon om att ta henne till veterinär om hon fortsätter (vilket hon nu verkar göra, har varit 5 "olyckor" på ca en vecka)   

Har inte testat Feliway.
    Och hålla barnet borta från katten.. Ja, i den mån det går, dock kryper hon ju överallt och katterna har en tendens att vilja vara nära och kolla samtidigt som de inte vill vara FÖR nära. Därav att vi satte upp en massa hyllor så att de kan ta sig därifrån om de vill. Likförbannat ör de nära henne ändå, lite skräckblandad förtjusning verkar det som.   

• IceJossan

Som direkt svar på din fråga: Nej jag tycker inte det är dumt alls att flytta henne till ett hem utan småbarn när hon uppenbarligen inte mår bra pga eran bäbis. Klart att hon vill vara med, men det är ändå jobbigt för henne. Så jag tycker det vore bra att flytta henne. Tänk dock på att det ät jätteviktigt med ID-märkning (örontatuerin eller chip) främst med katter som FÅR gå ut! Och att hon bör vara inne och boa in sig i flera veckor innan hon kan börja gå ut.

• weasley
    IceJossan skrev 2013-09-04 09:32:01 följande:
    Som direkt svar på din fråga: Nej jag tycker inte det är dumt alls att flytta henne till ett hem utan småbarn när hon uppenbarligen inte mår bra pga eran bäbis. Klart att hon vill vara med, men det är ändå jobbigt för henne. Så jag tycker det vore bra att flytta henne. Tänk dock på att det ät jätteviktigt med ID-märkning (örontatuerin eller chip) främst med katter som FÅR gå ut! Och att hon bör vara inne och boa in sig i flera veckor innan hon kan börja gå ut.

Det jag är rädd för att båda blir olyckliga av att vara själva i så fall, om den ena blir kvar här liksom.
  • weasley

Fast i ärlighetens namn trr jag inte det, de "umgås" inte direkt med varandra. Den ena är mammig mot oss människor och vill mest vara med oss, den andra vill mest vara själv och greja på, busa och klättra. Men man vet ju inte.

• adina01

Båda kanske ska flytta båda katterna eftersom de aldrig varit utan varandra, ser själv på min katt som förlorat den katt han levt med sedan han var årsgammal att han blivit lite mer osjälvständig och uttråkad.

Om din mamma bor relativt nära så kan ni ju ändå träffa katterna och umgås.
    Vår katt fick flytta hem till mina föräldrar när den var 9 år eftersom barnen visade sig vara svårt allergiska och fick astma, gick utmärkt tror den tom fick det bättre eftersom den hamnade på landet istället för i villaområde, fortfarande lika tillgiven mot oss och levde tills den blev 16 år. 

• weasley

Jo, det är också ett alternativ vi pratat om, dock vill vi ju hrllst av allt få det att funka igen.

Insåg dessutom precis att vi haft "budgetsand" iblandat i kattlådan sen förra veckan (typ när hon började trilskas) så bytte precis allt till det normala sanden. Hoppas att det kan vara så enkelt, men vi ska testa feliway och sådär med, kanske sätta in en till låda. 

• Birmafröken
    weasley skrev 2013-09-04 08:21:53 följande:
    Lådor: en stor, inbyggd med lucka i hallen (inbyggd i ett ikea-skåp)
    Detta är inte bra. En katt som tenderar att kissa eller bajsa utanför lådan måste erbjudas en bättre lådsituation än så.

Till två katter rekommenderar jag minst 3 öppna lådor med finkornig klumpbildande sand (Everclean som ni har är bra om den är oparfymerad). Lådorna bör rensas minst varje morgon och kväll + när det finns bajs där.

Jag utgår ifrån att katterna är kastrerade.
  • Omogen citron

Jag tycker absolut att ni kan flytta på katten om hon inte trivs. Kom ihåg att chipmärka henne om hon ska vara ute bara. (Det underlättar enormt om hon mot förmodan skulle springa bort.)

• weasley
    Birmafröken skrev 2013-09-04 11:32:18 följande:
    Detta är inte bra. En katt som tenderar att kissa eller bajsa utanför lådan måste erbjudas en bättre lådsituation än så.

Till två katter rekommenderar jag minst 3 öppna lådor med finkornig klumpbildande sand (Everclean som ni har är bra om den är oparfymerad). Lådorna bör rensas minst varje morgon och kväll + när det finns bajs där.

Jag utgår ifrån att katterna är kastrerade.

Öppna lådor är tyvärr inte ett alternativ med en krypande sexmånaders bebis, dock är det skåpet vi skaffat så pass stort att förmodligen jag skulle kunna rymmas i det - tidigare hade vi en såndär liten hörnlåda med tak.. Men ska testa att sätta in den också, alternativt hitta en hög förvaringslåda att ha som kattlåda också.
  • IceJossan

Backar med väldigt höga kanter, håller det bäbis borta? Kanske kan det även stå på en högre plats?

• weasley
    IceJossan skrev 2013-09-04 16:05:12 följande:
    Backar med väldigt höga kanter, håller det bäbis borta? Kanske kan det även stå på en högre plats?

Jo får nog bli någon backvariant, tyvärr har vi inga bra ställen att ha dem på men får testa oss fram.
  • nemo1

Det är väl ändå värt att försöka med öppna lådor och slippa olyckor på golvet?

• Omogen citron
    weasley skrev 2013-09-04 15:24:19 följande:
    Öppna lådor är tyvärr inte ett alternativ med en krypande sexmånaders bebis, dock är det skåpet vi skaffat så pass stort att förmodligen jag skulle kunna rymmas i det - tidigare hade vi en såndär liten hörnlåda med tak.. Men ska testa att sätta in den också, alternativt hitta en hög förvaringslåda att ha som kattlåda också.

En grej är annars att sätta lådan uppe på en hylla, bänk eller liknande. Katten hoppar lätt upp, medan bebisen inte når alls.
  • weasley
    nemo1 skrev 2013-09-04 17:34:37 följande:
    Det är väl ändå värt att försöka med öppna lådor och slippa olyckor på golvet?

Absolut, om jag hade någonstans att ha dem där inte lillan når, vilket jag tyvärr inte har. Och om det hade varit ett problem sedan länge, men nu har de haft en låda med kåpa i tre år och först nu har det blivit problem, så tvivlar på att det bara är lådan som är problemet.

Verkar dock som det kan ha med sanden att göra, ingen av dem hade gått där sen igpr morse (!), så jag städade ur all budgetsand och fyllde på med vår vanliga och nu har det varit ett jäkla spring från båda parter. Jag hoppas att det är så enkelt i alla fall; och något säger mig att det är så - speciellt när katten vid flera tillfällen idag gått fram till b arnet och lagt sig inom greppavstånd frivilligt (något man åtminstone tycker att hon borde låta bli om hon tycker det är skitjobbigt med en krypande unge..)

Ja, tack alla som kommit med tips, ska införskaffa en till låda här veckan så får vi se var det bär!   
  • nemo1
    weasley skrev 2013-09-04 21:07:09 följande:

Absolut, om jag hade någonstans att ha dem där inte lillan når, vilket jag tyvärr inte har. Och om det hade varit ett problem sedan länge, men nu har de haft en låda med kåpa i tre år och först nu har det blivit problem, så tvivlar på att det bara är lådan som är problemet.

Verkar dock som det kan ha med sanden att göra, ingen av dem hade gått där sen igpr morse (!), så jag städade ur all budgetsand och fyllde på med vår vanliga och nu har det varit ett jäkla spring från båda parter. Jag hoppas att det är så enkelt i alla fall; och något säger mig att det är så - speciellt när katten vid flera tillfällen idag gått fram till b arnet och lagt sig inom greppavstånd frivilligt (något man åtminstone tycker att hon borde låta bli om hon tycker det är skitjobbigt med en krypande unge..)

Ja, tack alla som kommit med tips, ska införskaffa en till låda här veckan så får vi se var det bär!   
    En katt som är van vid stängd låda kan absolut börja protestera mot det. Kan du inte ha en låda på tvättmaskinen eller dyl? Tänk dig själv att sitta och skita i dels ett skåp, dessutom med lucka för kisslådan...bläää....
  • Birmafröken

Det finns ju barngrindar som hindrar barn från att gå/krypa in i rum de inte kan vara i obevakade...

• Cinza

Vi satte en hasp i badrumsdörren så det blev en tillräckligt stor springa för katterna att gå in, men för litet för dottern. Det funkade bra för oss.

• weasley

Alltså alla har jättebra förslag om var vi kan ha lådorna, tack för det!
    Problemet är tyvärr att vi har världens minsta badrum så därinne ryms det ingen låda (verkligen det går itne in för i så fall ryms inte vi att vara på den lilla golvytan som finns).

Vi har ingen tvättmaskin vi han ha dem på (ryms inte heller).. men det där med barngrind skulle ju kunna funka bara man hittar en hörna att ha den i. Tack!

Och angående att sitta i ett skåp och skita; det är ungefär det vi gör när vi går in i badrummet faktiskt. Skåpet är stort nog för dem för att vara ett mindre rum, men jag ska sätta in en till låda så fort vi kommer på en bra lösning.
    I början räcker det ju med en hög back, men snart står hon och då får vi titta på brindalternativ. 

Svar på tråden Kattdilemma - sära på dem eller inte?