• En bebis i magen

För mycket mjölk

Jag behöver hjälp med att få ner mängden mjölk. Sonen är 4 dagar gammal, mjölken har runnit till och jag har så stora, knöliga, hårda bröst så jag nästan spricker. Sonen får amma hur mycket som helst, dessvärre snuttar han mest, vilket har inneburit att jag har fruktansvärt ont och har fått blåsor och sår. Jag använder amningsnapp och det hjälper ju en del. Idag har jag också testat PureLan, men jag tyckte att det gjorde ganska ont, men det kanske hjälper ändå? Jag känner så väl igen det med mina två tidigare barn där jag hade stockningar, svamp och överproduktion.
    Jag vill verkligen inte ha det så här igen...
    Så nu har jag gjort det. Jag har gett honom en napp, som han tog på första försöket, så kanske han inte behöver snutta upp mer produktion än vad han tänker dricka upp...
    Vidare tänkte jag blockamma för att få ner produktionen lite, vill helst slippa pumpa. Jag låter alltid det bröst som han inte ammar vara fritt och så kan det rinna, men jag tycker inte att det rinner så mycket av sig själv. Är det någon som har något bra tips för att få ner produktionen lite snabbt, enkelt och smärtfritt?

• Svar på tråden För mycket mjölk
  • Pysan1

För mig rann det mycket relativt länge. Det funkade bäst att pumpa ut det första innan dottern skulle amma då hon fick bättre tag då hon fick suga för att få ut istället för att nästan endast ligga med öppen mun. Hon snuttade också mycket & vägrade napp. Men jag tror inte snuttandet direkt bygger upp någon större produktion då det inte blir samma sugteknik. Det kommer ge med sig, pumpa ut och sälj om du har väldigt mycket, det är uppskattat! Jag kunde dock inte göra detta då jag fick blod efter förlossningen, annars hade jag gjort det direkt

• En bebis i magen

Jag skulle gärna, försökte pumpa ikväll, men jag klarade inte av det - har så fruktansvärt ont att det bara inte gick. Hoppas jag kan, för jag vill sälja, om ett par dagar.

• Pysan1
    En bebis i magen skrev 2013-09-03 23:14:51 följande:
    Jag skulle gärna, försökte pumpa ikväll, men jag klarade inte av det - har så fruktansvärt ont att det bara inte gick. Hoppas jag kan, för jag vill sälja, om ett par dagar.
    Det är nog så för de flesta i början att det bara rinner och rinner. Jag vet själv att jag kände mig som en mjölkko/mjölkmaskin. Det gav med sig för mig och även för övriga jag pratat med gällande just detta. Det är väl just det att det produceras mycket för att det väl kommit igång och kroppen inte vet hur mycket som krävs än etc. Vad glad att det inte är tvärt om iaf :). Jag vet även att jag fick väldigt ont i ryggen och brösten den första veckan. det är väl mycket ovana och just det att de är sprängfulla till en början.
  • malzac

Usch ja, det är jobbigt när de är såna där klot som de är den första tiden efter att mjölken runnit till, särskilt som du verkar ha haft dålig erfarenhet av det förut. Jag hade ju tänkt föreslå att blockamma men det är du ju redan medveten om. Här kanske du kan hitta nåt som hjälper?

www.llli.org/faq/oversupply.html

Att pumpa ur och sälja/donera kanske du ska vara försiktig med. Det hjälper ju för stunden men minskar inte mjölkproduktionen direkt. Dock är det ju ont om mjölk på mjölkbankerna, och med den dumma regeln om att man bara får donera i tre månader så vill jag inte vara för anti... Flört

• En bebis i magen

Supertack för länken! Fanns mycket tänkvärt där.
    Och ja, har man inte haft problemet med för mycket mjölk är det lätt att säga att var glad att du har mjölk till din bebis. Jo, det är klart man är, men det är hemskt att ha för mycket. Det är jobbigt att glatt lägga honom vid bröstet så fort han vaknar, men han blir ju aldrig hungrig mellan varven... och då tömmer han aldrig bröstet.
    Drog mig till minnes att sonen hade ju en "släng" kolik. Har för mig att han bajsade grönt... Han fick nog aldrig i sig den feta mjölken.
    Det känns redan lite bättre. Ska köra blockamning ett par dagar och se vad som händer. Såren bör också lägga sig lite på ett par dagar, har börjat med PureLan och hoppas att det hjälper lite.

• malzac
    En bebis i magen skrev 2013-09-04 12:18:17 följande:
    Supertack för länken! Fanns mycket tänkvärt där.
    Och ja, har man inte haft problemet med för mycket mjölk är det lätt att säga att var glad att du har mjölk till din bebis. Jo, det är klart man är, men det är hemskt att ha för mycket. Det är jobbigt att glatt lägga honom vid bröstet så fort han vaknar, men han blir ju aldrig hungrig mellan varven... och då tömmer han aldrig bröstet.
    Drog mig till minnes att sonen hade ju en "släng" kolik. Har för mig att han bajsade grönt... Han fick nog aldrig i sig den feta mjölken.
    Det känns redan lite bättre. Ska köra blockamning ett par dagar och se vad som händer. Såren bör också lägga sig lite på ett par dagar, har börjat med PureLan och hoppas att det hjälper lite.
    Ja, folk försöker ofta peppa genom att påminna dig om att du i alla fall har tillräckligt med mjölk, trots att för mycket mjölk oftare är ett problem än för lite. Och så känner man sig elak mot dem som har för lite eftersom man klagar. Men mjölkstockning och bebisar som inte klarar av att ta bröstet pga att de är för spända eller pga för stark utdrivningsreflex - allt det är inget att leka med. Så heja dig!

Min dotter hade också grönt bajs några gånger när hon var ny, och jag gissade också att det handlade om för mycket förmjölk. Det löste sig också med blockamning (eller med tiden och utvecklingen av bebisen - vem vet).

Bra att det redan blivit lite bättre! Insmord bröstmjölk och luft hjälpte mina bröstvårtor förresten.

Hur som helst, sorry för mitt babblande och lycka till! 
  • Sockerdockan

Det får väl inte ner produktionen, men jag sov flera nätter med vetekudde vis brösten i samband med att mjölken rann till och för mig var det GULD!

• isa81

Kan inte hjälpa dig så mycket med överproduktionen, jag hade väldigt mycket mjölk med mina två första barn, med allt det innebär. Jag var jätterädd att det skulle bli likadant nu med nummer tre, men tack och lov så är det lugnare nu. Det sprutar och rinner men inte i samma mängd som tidigare. Tredje barnet har mycket bättre sugteknik och är lugnare så jag gissar att det gör sitt för utdrivningen.

Ett tips för att få såren att läka är att smörja Purelan på amningsinläggen. Visserligen blir det inte torrt där inne, men sårskorpan torkar inte fast och rivs upp varje gång man ska amma. Såren på mina bröst gick över väldigt snabbt när jag gjorde så!

• Flickan och kråkan

Det är inte mjölk som gör att man får sprängande, knöliga, gigantiska kanonkulor när mjölken rinner till. Det är vätska pga det kraftiga hormonpåslaget vid mjölktillrinning. Sjukt obehagligt men går över på ett par dagar . Huruvida du har överproduktion eller inte vet du inte så tidigt och det märker du framför allt genom att ditt barn inte kan hantera mjölkmängden - sätter i halsen, svämmar över, släpper och kippar efter andan efter något sugtag, gasig i magen. Mot överproduktion är blockamning jättebra men det ska du vänta med till produktionen stabiliserat sig. Den har precis runnit till.

• Flickan och kråkan

Låt svullnaden lägg sig och blockamma därefter. Jag har haft överproduktion med alla min tre. Med första gick det nästan två månader innan jag begrep problemet och fick bra hjälp. Fick blockamma rätt drastiskt då. Med tvåan och trean blockammar jag direkt med efter att den första svullnaden lagt sig och produktionen stabiliserat sig (efter 1,5-2 veckor). Löste sig rätt snabbt då.

• En bebis i magen

Men med mina andra två gick jag ju konstant med knöliga bröst om det gick längre mellan amningarna, även vid 9 månader. Så du, Flickan och kråkan, menar att det inteärmjölk, utan annan vätska som kommer och går under dagen beroende på när man ammar?
    Idag har det andra bröstet börjat sympatirinna, sjukt skönt!
    Mot smärtan smörjer jag med bröstmjölk, lufttorkar och smörjer med PureLan. På amningsmottagningen fick jag lära mig förra gången att en stund innan amning lägga en kompress indränkt i koksaltlösning mot såriga vårtor, mjukar upp och läker snabbare. Har inläggen fastnat det minsta lilla dränker jag dem med koksaltlösning.

Idag har jag ammat två-tre gånger på rad från samma bröst, och gud så skönt att bli av med rodnaden, smärtan och knölarna i brösten. Sonen har sovit gott och djupt, samt inte varit lika småsnuttig.

• keron
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-04 16:46:32 följande:
    Det är inte mjölk som gör att man får sprängande, knöliga, gigantiska kanonkulor när mjölken rinner till. Det är vätska pga det kraftiga hormonpåslaget vid mjölktillrinning. Sjukt obehagligt men går över på ett par dagar . Huruvida du har överproduktion eller inte vet du inte så tidigt och det märker du framför allt genom att ditt barn inte kan hantera mjölkmängden - sätter i halsen, svämmar över, släpper och kippar efter andan efter något sugtag, gasig i magen. Mot överproduktion är blockamning jättebra men det ska du vänta med till produktionen stabiliserat sig. Den har precis runnit till.
  • malzac
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-04 16:46:32 följande:

Aha! Man lär sig något nytt varje dag!
Svar på tråden För mycket mjölk