• swimle

Vad kan en "normal" tvååring?

Jag är i begrepp att söka vårdbidrag för vår tjej som är två år och två månader, hon ligger i sin utveckling som ca en ettåring.
    I Handlingar är en fråga vad min dotter inte klarar som en tvååring borde klara, så min fråga till er är...
    Vad kan er tvååring fixa själv eller med lite hjälp i vardagen? 

Jag vet att alla är olika, så skippa förmaningstal utan snälla bara ge mig lite tips :) 

• Svar på tråden Vad kan en "normal" tvååring?
  • Snöviolen

Min tvååring kan sätta på sig kläder, sjunga, dansa, prata i meningar, hämta det jag säger att hon ska hämta, åka rutschkana själv,leka med andra barn, äta med bestick, dricka ur vanligt glas och gå långa promenader.

• kixan

Klä på sig, även skor med kardborre och ytterkläder, med hjälp stänga blixtlås. Äta själv, dricka ur glas, gå själv på potta, klättra upp i bilstolen och spänna fast sig, bre mackor, hälla upp mjölk.

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • momomo

Min snart tvååring kan bland annat
    - Hämta saker man ber om
    - Hjälpa till att duka bordet
    - Ta på sig mössor, vantar och skor när han själv vill
    - Klättra i och ur barnstolen med hjälp av en pall
    - Springa
    - Gå i trappa med hjälp av ledstång och en orolig förälder på steget nedanför
    - Kasta och sparka bollar
    - Skruva på och av lock på flaskor och burkar om de inte sitter för hårt
    - Äta själv med kladd och spill
    - Tvätta händerna mycket omsorgsfullt
    - Slå på radio
    - Gräva i sand och göra sandkakor
    - Hälla vatten mellan olika hinkar/muggar m.m. 
    - Leka med andra barn, men det fungerar olika bra med olika barn 

• Baktakt

Har du inte fått en bok från BVC med vad de kollar på kontrollerna? Den kan nog ge en bra fingervisning. Det är så olika vad barn kan, men där står vad jag uppfattar som miniminivån för vad ett barn bör klara av.

• Hannah76

Är det bara du som reagerat på ditt barn? vad säger tex bvc och förskola?

• swimle

Hon har en hjärnskada sen fosterstadiet så vi är inne i habeliteringssvängen, detta var mer en fråga så jag vet vad vi kan skriva i ansökningarna.

• k girl

En tvååring bör till exempel kunna äta med sked och dricka ur glas, ta på sig skor och mössa, assistera med av- och påklädning och vid blöjbyten. Men även kunna kommunicera en del på annat sätt än genom skrik eller gnäll. Jag har en son med språkstörning och när han var två år gammal (även 2,5) var det oerhört tidsödande att gissa sig till vad han ville - då var han ändå kommunikativ - där hans syster som är 19 månader helt sonika kan tala om det.

• k girl

Assistera vid blöjbyten = tala om när det kissat eller bajsat, lyfta rumpan, sträcka fram benet osv.

En annan grej jag tänkte på, en tvååring ska kunna följa lättare instruktioner också.   

• cosinus

Det som har skilt mina 2-åringar från mina när de varit precis 1 är:

De har gått / sprungit
    De har ätit själva
    De har kunnat tala om vad de vill
    De har inte stoppat precis allt i munnen
    En av barnen har varit helt blöjfri.

Men jag vet inte om vi behövt vakta eller vara närvarande mindre. 2-åringar ä ju i mitt tycke de som kräver mest uppsikt för de är galet snabba och även om de förstår vad man säger så har de ju även kommit på att man kan strunta totalt i det eller smyga undan och göra det man inte får ändå.

• pojkens

oj, ta på sig kläder gör inte min tvååring! :)
    men det mest andra. han pratar inte mycket, inte som storebro gjorde, men är väldigt motoriskt begåvad när det gäller springa, hoppa, klättra, sparka boll.
    kan äta själv, dricka ur glas/mugg, hämta saker på beställning, bygga lego ( smått och duplo).

• swimle

Min plutta kan inget av dessa saker :( Som en skrev så är det svårt när hon inte kommunicerar genom att visa eller tal, det är bara pip och frustration.

Svar på tråden Vad kan en "normal" tvååring?