• alp2

Gott utan socker?

Ska försöka minska på godis/sötsaker/fikabröd och sånt i familjen och vill ha massa tips på vad man kan äta istället! 
    Både fika när man bjuder hem folk och "sötsaker" som man kan äta på kvällen framför tvn osv.
    Vad äter ni?

• Svar på tråden Gott utan socker?
  • Jimman

Måste man ha sötsaker framför tv ? Man måste inte äta bullar för att andra gör det?

• Choco

Du får gärna PMA så återkommer jag imorgon.

Inside me is a skinny woman trying to get out. I can usually shut the bitch up with chocolate
  • Zuzanne

Vi äter inget framför tv/i soffan. Det är bara att sluta med det, men annars så är ju frukt både sött och gott.

• Nyfiken gul

Man ska aldrig ersätta en dålig vana med en annan dålig vana. 

Ett fruktfat med massa goda och kanske nya frukter är alltid nyttigt o gott och kan stå framme på rumsbordet vid tv:n

av princip äter jag aldrig framför tv.n då jag är av den åsikten att fredagsmys inte är något man äter utan något man gör tillsammans som famillj.  Och att äta är ingen aktivitet.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • alp2

Det är just det jag vill ha tips om, alternativ till sötsaker och fikabröd!
    För nä, det behöver man inte. Men något vill man ändå bjuda på om någon kommer annat än bara kaffe och det är gott att ha nåt att äta när man ser tv osv. Behöver fler alternativ till sötsakerna.

• Jimman
    alp2 skrev 2013-09-02 22:39:05 följande:

För nä, det behöver man inte. Men något vill man ändå bjuda på om någon kommer annat än bara kaffe och det är gott att ha nåt att äta när man ser tv osv. Behöver fler alternativ till sötsakerna.

Bjuda på kan man väl göra men låta bli att ta själv ?
  • Nyfiken gul
    alp2 skrev 2013-09-02 22:39:05 följande:
    Goda hembakta skorpor är faktiskt ett bra alternativ om nån kommer på fika.  Lite god osötad marmelad på eller bara lite smör räcker långt. 

Skorpor förvaras med fördel i plåtburk med lock o  kan hålla i en evighet. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Jessa N

Frukt innehåller också en massa socker... Leta upp lite LCHF-recept istället. En sån kost tar dessutom bort sötsuget genom att ge ett jämnare blodsocker.

• frankrike

Torkad frukt och nötter samt lite roligare frukter som ananas, mango, melon osv.

• Gladskit

Vi försöker få bort kopplingen film - tv-mys - måste ha något att äta. Det håller inte i längden och vi vet ju att vi egentligen inte är hungriga. Så det blir på sin höjd en kopp te. Möjligen något mer matigt om man varit och tränat, typ charkuterier, halloumi i stavar eller något sånt.

• dessan59

på tal om socker, jag ska byta ut strösocker mot ett "bra" socker, vad har ni för råd att ge mig?

att ha på filen tex? 

• Jimman
    dessan59 skrev 2013-09-03 08:31:44 följande:

på tal om socker, jag ska byta ut strösocker mot ett "bra" socker, vad har ni för råd att ge mig?

att ha på filen tex? 

Ta färska bär istället , naturligt söta o bättre än socker
  • Solstråle00001

Googla på gi-knäcke! Så gott men tyvärr kan man inte bara ta en bit så det blir inte så nyttigt med tanke på att det typ bara är frön och olja i

• Duckan

Jag gillar att knapra på morötter. Nötter och bär är ett alternativ.

Svar på tråden Gott utan socker?