• bamsefar

Psykiskt sjuk och behöver hjälp/ råd

Hej är en man som fyllt 50.
    Jag har varit Psykiskt sjuk/ deprimerad en längre tid "flera år"

Jag har gått hos läkare de senaste åren utan att bli bättre, har provat massor av olika behandlingar utan att det har hjälpt.

Det hela började med att jag hade ett bra arbete som jag storm trivdes med, jag tog inte varnings signalerna på allvar, det slutade med att jag trodde att jag var utbränd, men det ena ledde till det andra och fick diagnosen djup depression, jag blev sjukskriven och påbörjade behandling.

Jag gick i samtals terapi, medicinering, KBT, ECT, varit inlagd vid ett par tillfällen, alltid med samma resultat, en liten förbättring från början men tillbaks ner i botten efter några/ någon vecka.

Under tiden jag gick sjukskriven miste jag mitt jobb och allt blev upp och ner i min tillvaro, jag har haft stöttning av min sambo och hennes barn hela tiden, men efter mycket om och men beslutade vi oss för att ta en "paus" var nog mitt beslut, då jag kände att jag inte orkade mer när mitt välbefinnande och ekonomi rasade och hamnade i en ond nedåt gående spiral som jag inte ser någon botten i.

Idag sitter jag själv och är apatisk till allt, orkar inte ta tag i något och skärmar av mig själv, sjukvården står villrådig till hur dom kan hjälpa mig, och när min ekonomi rasade så känns allt hopplöst, tyvärr har det gått så långt som till att kronofogden knackar på min dörr, vissa månader har jag knappt till mat och hyra.

Min särbo vill att vi försöker att lösa detta tillsammans men jag mår bara sämre av tanken och har tackat nej, vill inte belasta någon.

På min samtalsterapi och KBT träffarna säger dom att det finns en ljusglimt i min sjukdom, när samtalen handlar om resor så ser dom en viss ljusning och har rått mig till att göra en resa för att lyfta min nivå och därifrån fortsätta behandlingen, men allt rasar samman igen när man kommer till insikt med att det inte finns ekonomi till någon resa.
    Har fått rad och tips om att försöka få hjälp med bidrag till resa, men vem bryr sig om en enstöring.

Jag har försökt, Kronofogden har ingen förståelse, försäkringskassan hjälper inte till, Har provat med Röda korset, Kyrkan, Socialen, men ingen är intresserad av att hjälpa till.
    Alla säger prata med vänner och familj, men när man inte har några vänner kvar efter som man avskärmat sig, den familj jag har kvar och som jag pratar med ibland är min särbo och hennes barn, men deras ekonomiska situation är inte något vidare, har skuldkänslor mot dom för jag har varit med och förstört den för dom.

Vet att många säger att det inte behöver kosta så mycket för att ta sig till solen, men HUR ska det gå till när man knappt har till hyra och mat, vissa månader kan jag knappt äta.

Så nu är frågan hur ska jag lyckas ta mig ur detta när inte myndigheter eller sjukvården eller olika organisationer är villiga att hjälpa mig, tyvärr är spiralen neråt bara brantare och brantare.

Så om det finns någon som har tips och råd som kan ta mig ut ur denna hopplösa situation så är jag djupt tacksam för alla råd och tips.

Misslyckad person.

• Svar på tråden Psykiskt sjuk och behöver hjälp/ råd
Svar på tråden Psykiskt sjuk och behöver hjälp/ råd