• Mial 83

3 st misslyckade graviditeter på ett år. Vad göra nu?

Känner att jag måste skriva av mig, höra med andra som upplevt detsamma eller liknande. Jag har nu på lite mer än ett år haft ett utomkvedshavandeskap (där de tog bort ena äggledaren) och två missfall efter det. Det har varit ca 6 månader nu mellan varje. Jag har ett barn redan och då blev vi gravida i princip så fort vi försökte.. Nu när vi sedan ville ha ett syskon så trodde vi ju att det skulle gå lika enkelt. Men icke. Ett barn är verkligen ingen garanti. Nu börjar vi nästan tro att det blivit något fel..Tror ni vi kan få en utredning? Vad gör de då? Nu skulle vi ju knappt våga bli gravida känns det som...usch.. längtan efter en till är så stark! Men detta tar ju på en... Kan ett kejsarsnitt ha orsakat detta? (Min dotter föddes med akutsnitt). Vore skönt att bolla alla tankar med er :)

• Svar på tråden 3 st misslyckade graviditeter på ett år. Vad göra nu?
  • Kasperina

Efter tre mf på raken brukar man få göra en utredning. Har ingen pratat med er om det på sjukhuset? Eller har du inte varit där efter tredje?

Jag har själv haft tre missfall, men med en lyckad graviditet mellan 2:a och 3:e (och ytterligare en efter 3:e).

• Gryntroll

Usch vad trist, beklagar!
    Vi hade två missfall och jag ville inte vänta på det tredje för att få bli uppkollad så efter det andra kontaktade jag Mamamia och sa som det var. Fick tid hos deras läkare (som vi även träffade iom vår första graviditet när vi misstänkte pco). Och började med en naturlig progresteronsalva för att stärka äl och ev graviditet. Läkaren tog hursomhelst prover bla på sköldkörteln. När de provsvaren och kom och visade 2,6 hade jag precis testat positivt så jag fick börja äta levaxin iom att det är en lägre gräns vid graviditet. Fortsatte med läkarens godkännande även med salvan (som det också stog i dess bipacksedel).

Så mitt råd är att kontakta en mvc/gyn/fertilitetsmottagning för att få dina värden kollade. Och för mig verkar det som om progresteronsalva fungerade, så kanske även läsa på om det.

• Mial 83

Tack för svar!

Jo jag var på sjukhuset med det tredje, fick cytotec. Dock i en annan stad än där jag bor. Det hände när jag var bortrest. Tänkte jag ska kontakta gyn här nu när detta lagt sig lite. Man undrar ju hur det först kan gå så bra o sedan tre misslyckade på raken.. känns som att något kan ha hänt?

Tar de prover och gör vissa undersökningar som rutin vid en utredning eller behöver man själv vara påläst och stå på sig om vad de ska göra?

• Kasperina

De tar prover och gör en del rutinundersökningar, och hittar de inget då så KAN det ju vara ren otur, men då är det dags att börja läsa på. Det finns flera trådar härinne om upprepade mf, hör med någon av dem.
    Det behöver inte vara något som hänt, det kan vara försämrad äggkvalitet, tex, det tror jag är mitt problem. Jag var iofs 35 när jag började försöka med första (38 när han föddes) och 41 med andra (42 när hon föddes).

• Mial 83

Okej. Ja precis det kan ju vara ren otur! Och det är väl mest det vi skulle vilja få svar på.Om det finns en orsak eller ej. De flesta råkar ju tyvärr ut för missfall någon gång. Det är väl först när det upprepas i följd som man kan misstänka att det är " mer än bara otur". Jag hoppas verkligen att vi får igång en utredning nu!

• thea02

Hej.
     Jag har haft 3 stycken missfall nu under 1 års tid.  De tog prover på både mej och min man samma dag som de konstaterade missfall nr 3. Fick svar att alla prover såg bra ut inget ovanligt.
    Men de ville Spruta in koksaltlösning i livmodern oxå för å se om det läckte. Va där för en vecka sen å livmodern läckte inte. Men den läkaren jag hade då hon berättade att hon hade en vännina som hade fått 6missfall på raken och sedan fått 1:a barnet, sedan 5 missfall på rad men sedan fått 2:a barnet.
    Hon sa även att det är så himla mycket som ska klaffa in med alla celler och är det nått som är fel så stöter kroppen bort det.
    Hon sa att man kan ha hur många missfall som hellst på raken.
    Oftast är det inget som är fel alls utan det är bara naturens gång.

Mvh Therese 

• Susanne1975

Många missfall på raken är inte allt för vanligt och "otur" tycker jag inte man ska köpa som förklaring. Efter vårt tredje missfall bad jag om en utredning. Hade jag inte stått på mig hade de nog inte kollat kromosomfel. Nu vet jag att jag har det och bara 25 procents chans att en graviditet lyckas och blir ett friskt barn. Med så dåliga odds är det ingen idé IVF med så kallad PGD. Hade vi inte stått på oss, tjatat och skyndat på hade vi aldrig fått den möjligheten. 

• Susanne1975

Ide att försöka på egen hand skulle det stå. Därför har vi beviljats så kallad IVF/PGD som är en provrörsbefruktning med skillnaden att man analyserar om det finns ett friskt embryo som inte ärvt mitt kromosomfel. 

• Mial 83

Tack för era svar! Efter jag skrev detta inlägg så har jag haft ännu ett missfall. Tror inte heller enbart på ren otur. Efter ett tags väntan har vi nu äntligen fått tid för utredning! Ska dit imorgon o göra en noggrann undersökning av livmodern (med koksalt o eventuellt kontrast). På sista vul jag var så såg de någon "avvikande fläck" som de först trott var gravrester. Kanske polyp eller något.

Så känns bra att förhoppningsvis få lite svar nu!

Svar på tråden 3 st misslyckade graviditeter på ett år. Vad göra nu?