• Mette81

Vad jobbar ni med ni som beviljats havandeskapspenning?

Ja som sagt, vilket yrke har ni som beviljats? Jobbar själv på en bensinstation med långa pass, konstant ståendes/gåendes, tunga lyft och mycket ensam arbetstid. Men har hört att få beviljas inom mitt yrke!??! Berätta gärna om just Din situation! Tack på förhand!!

• Svar på tråden Vad jobbar ni med ni som beviljats havandeskapspenning?
  • Lillys

Jag har fått havandeskapspenning båda mina graviditeten. Jag jobbar i en matbutik med många tunga lyft. Hade jag enbart suttit i kassan hade jag inte fått havandeskapspenning..

Jag tror tyvärr inte du kommer få det :( men du kan ju ta ut föräldrapenning innan barnet är fött om det blir allt för jobbigt att jobba

• Flappan

Textil insustri..... Tunga lyft, putta tunga bommar, stå o går hela dan, sitter på huk, arbetar i golvnivå samt taknivå, då används hjulförsedda stegar.

Har fått igenom d med mina två senaste barn, så håller tummarna o väntar på besked än en gång!

• Ellie

Läkare. Jobb i operationssal (vanligt att gravida svimmar under operationer), akutmottagning där man inte kan gå ifrån för vila, eller kräkas medan man tar hand om ett olycksfall. Natt- och helgjour. Inte mycket stillasittande under dagarna.
    Jag själv behövde aldrig ta ut havandeskapspenning, men flera kollegor har fått det beviljat. Jag sökte inte ens, och hade tur att jag mådde tillräckligt bra för att klara jobbet.

• Smulrufs

Jobbar som städerska. Dammsugar hela dagarna, mycket ner på huk å tunga lyft. Men blev sjukskriven lite innan jag skulle gått hem på havandeskapspenning, för allt slit på jobbet satte nästan igång förlossningen redan i v 28 typ.

• MeAngeleyes

Frisör, tror även att de vägde in att jag har nästan en timmes pendling i bil!
    Veckan efter jag gick hem (v33) blev jag beordrad vila av läkaren eftersom tappen hade börjat mjukna och jag hade börjat öppna mig så det hade blivit sjukskrivning i vilket fall!

• Mette81

Verkligen varierande yrken men med flera gemensamma nämnare. Intressant att läsa tycker jag!! :))

• Nénharma

Jobbar på ett LSS-boende med personer i rullstol bland annat, så många tunga lyft från säng till stol och liknande. 

• mallanbrallan3

Vårdare på gruppboende, fick idag brev om att jag fått graviditetspenningen beviljad tjoho!
    Tunga lyft och låååånga arbetspass. 
    du borde också bli beviljad :)

• Jill 79

Hästskötare. Både fysiskt krävande och lite farligt att hantera hästarna när man är tung och otymplig. Dessutom inte bekvämt att köra och rida. Inga problem, min bm sa att de aldrig skulle kunna neka om något skulle hända. Första grav blev jag offentligt sparkad, men han vända mig så värsta smällen träffade min häck istället för l magen. Två månader innan förlossningen är Max jag någonsin tänker jobba i mitt yrke öven fast andra jobbar tiden ut

• Blåsippan84

Sjuksköterska på en onkologavd. Tunga lyft, treskift, men tror cytostatikabehandlingarna som vi gav vägde tyngst i denna fråga. Ej vanligt att ssk på vanlig vårdavd får havandeskapspenning.

• klarabella87

fick min hp beviljad bägge graviditeterna..
    första som pers. assistent
    och nu som vårdare på gruppbostad samt förskola..
    gick hem 2 mån bägge gångerna 

• 3längtan

Sjuksköterska på akutmottagning. Treskift, tunga lyft, akuta situationer som är svåra att klara av ( försök ge HLR med jättemage!), risk för hot och våld, farliga läkemedel, röntgenundersökningar, oergonomiska arbetsställningar, ingen avlösning, omöjligt att gå ifrån för att vila etc. Blivit beviljad båda mina tidigare graviditeter och räknar med att bli det denna gång också.

• saraannamarias

Kyrkogårdsarbetare, mycket tunga lyft, arbete i framåtböjd ställning, ensamarbete... Enligt min läkare ingen diskussion, och det var de inte heller! FK ifrågasatte det inte utan jag fick beviljat med en gång. Ska tilläggas att jag har haft svår foglossning som de troligtvis vägde in i beslutet.

• faithfully

Sjuksköterska inom kommun. Arbetar ensam både på särskilda boenden och i hemsjukvård. Tunga lyft, dålig arbetsställning i hemmen, hot och våldssituationer, jobbar med psykiatriska diagnoser... Fick beviljat med min första väntar nu svar på andra...

• klarlack

Jag blev beviljad full HP utan problem under båda mina graviditeter. Jag jobbar på ett av Sveriges största lager med mycket tunga lyft per dag. Allt vi lyfter för hand per anställd per dag gör ett snitt på 3 ton i sammanlagda lyft.

Är gravid med nr 3 och kommer troligtvis bli beviljad igen.

Svar på tråden Vad jobbar ni med ni som beviljats havandeskapspenning?