• MHM

I vilken ålder brukar barnen gå själva till/från skolan?

I vilken ålder har era barn fått gå själva till skolan? Dottern går just nu i förskoleklass, men vi bor precis bredvid skolan. Tror ni det är för tidigt i första klass? Det handlar om 100 meter typ. Att hon klarar av att gå dit vet jag, men tänk om hon inte går in utan gör något annat? :)

• Svar på tråden I vilken ålder brukar barnen gå själva till/från skolan?
  • cosinus

Bor ni så nära tycker jag absolut hon borde fixa det i första klass.

Vi bor 2 km ifrån och i första klass började jag släppa dottern på ett ställe ungefär 100 meter från skolan för att slippa det värsta trafikkaoset precis på gatan utanför. Det gick jättebra. Har aldrig tänkt att hon skulle rymma, hade hon varit lagt åt det hållet hade hon nog provat under någon rast tidigare, de är inte direkt inhägnade på skolan :)

Nu när hon går i trean cyklar hon oftast till och från själv.

• MHM

Ja, alltså jag ser ju hela vägen till skolan från fönstret, så att hon skulle gå någon annanstans har jag svårt att tro egentligen. Idag kanske hon skulle stanna utanför och leka istället för att gå in, men om ett år är det kanske så pass "invant" att hon helt enkelt går in som hon ska.

• Msdiva

Vi bor också brevid skolan, och min son började gå själv i första klass.
    Det har funkat jättebra både till och från skolan.
    Skulle barnet av någon anledning inte dyka upp, utan göra nåt annat ist, så ringer dom väl hem och kollar läget?
    Har som sagt funkat jättebra med min pojke, och han "växte" mer med eget ansvar, så jag ser det bara positivt :)

• Papricorn

Jag började gå själv till kyrkansbarntimmar som 4 åring. Det var ett par hundra meter.

Idag hämtar mina vänner sina 10 åringar vid skolan.

Något mellanting känns väl rimligt.

• mammalovis

Om du pratar med personalen om att hon kommer få gå själv till skolan, så uppmärksammar de ju tidigare om hon inte kommer in och därmed kan ni ju konstatera att hon är för liten. Dock ligger väl ansvarsbiten på dig om det skulle hända något.

• krompa

Några av barnen i grabbens klass som bor alldeles vid skolan började gå själv under vårterminen när de gick i F-klassen. Min son kommer inte få gå själv än förrän i 2:an eller 3:an då vi bor ganska långt bort.

• Apmor2

Min son skulle ha klarat det från seårs, men skolans regelverk tillåter inte att barnen går själva förens i tvåan.

• Apmor2
    Apmor2 skrev 2013-09-01 20:37:03 följande:
    Min son skulle ha klarat det från seårs, men skolans regelverk tillåter inte att barnen går själva förens i tvåan.
    *x
  • Vinterankan

Nu går min dotter fortfarande på förskola men jag skulle tro att hon får gå själv i ettan de dagar då jag lämnar lillebror på dagis senare än vad skolan börjar. Har en knapp km i villaområde till skolan.

Svar på tråden I vilken ålder brukar barnen gå själva till/från skolan?