• Anonym (ledsen mamma)

dagis letar fel på mitt barn hela tiden

Jag har 2 söner. Den ena 2,5 den andra snart 4. Mina barn är lika på många saker och olika på många, men problemet oftast är att vuxna jämför dom med varandra och på så sätt hittar fel på den äldste. Den lille är väldigt social, öppen och snabblärd bland folk öppet, den äldre är sådan hemma men bland andra folk är han mindre social, mkt blyg o.s.v Han har problem med talet, vilket vi, dagis och bvc haft möte om och kommit fram till att gå med han till både logoped och special pedagog, men nu är problemet att när det kommer till den äldre har dagis bara letat mer och mer fel hela tiden. Nu klagar de dagligen på saker. Det har gått så långt att jag får ont i magen varje gång jag ska hämta pågrund av detta och min son har börjat klaga på personalen hemma att de är dumma, säger han då han märker att de klagar så mkt på han, då de säger detta framför honom. Saker de klagar på är tex dessa. Han kasstar ibland sand på barnen. Han gillar inte lyssna på sagor ( vilket han gillar hemma) Han äter oftast väldigt lite lunch på dagis Han leker mest med lillebror ute De tycker det är oroväckande att han inte tycker det är obekvämt att fortfarande ha blöja ( hemma kommer han och säger när han bajsat men inte på dagis. Jag pottränar även både barnen hemma, men det går trögt. när de klagar på min son har jag jämt förklaring till alla hans beteenden. Men de verkar inte. Acceptera dessa utan det känns som de vill hitta nån slags diagnos på han. Vad ska jag göra? Jag gör mitt bästa med mina söner och mår inte bra av att de dagligen hittar fel på han. De har aldrig sagt att han gör nåt bra trots han har mkt positiva sidor. Behöver bra råd för det känns som de indirekt säger att de kommer kontakta socialen.

• Svar på tråden dagis letar fel på mitt barn hela tiden
  • Anonym (byta)

Kanske byta förskola,om man läser i trådar här och andra forum,så verkar dagens pedagoger lata,oansvariga och gnäller på föräldrar,det vore skönt om dagmammor kom tillbaka.

• h8him

Du borde kanske stå upp för sonen och säga ifrån när de börjar prata om hans (enligt dem) negativa beteenden? Sen borde du även vara ärlig med hur du känner att de letar fel och alltid bara klagar på honom.

• Anonym (ledsen mamma)
    Anonym (byta) skrev 2013-09-01 12:25:47 följande:
    Kanske byta förskola,om man läser i trådar här och andra forum,så verkar dagens pedagoger lata,oansvariga och gnäller på föräldrar,det vore skönt om dagmammor kom tillbaka.

Bra idé, men det är väldigt lång kö här till dagisplatser. Denna fick vi vänta på i ett år. Jag tycker oxå många dagens pedagoger är dåliga, fast dessa 2 som klagar på sonen är äldre och jobbat många år. När vi förklarat att sonens blyghet kan vara genetisk då vi båda har detta i släkten, axepterar de ändå inte detta utan säger man måste ta reda på varför och söka hjälp.
  • Anonym (ledsen mamma)
    h8him skrev 2013-09-01 12:29:37 följande:
    Du borde kanske stå upp för sonen och säga ifrån när de börjar prata om hans (enligt dem) negativa beteenden? Sen borde du även vara ärlig med hur du känner att de letar fel och alltid bara klagar på honom.

Jag försvarar honom jämt och förklarar varför han gör och säger i vissa situationer. Min man och jag vill gärna samarbeta och ha bra kontakt med dagis vilket vi sagt men vi är ledsna att de bara letar fel hela tiden. Min man har många ggr varit arg så han vill skälla ut dom men vågar inte. Vi har bägge blivit rädda för deras reaktion och känner vi måste " slicka röv" för att de inte ska hitta fel på oss med
  • h8him
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2013-09-01 12:36:47 följande:

Jag försvarar honom jämt och förklarar varför han gör och säger i vissa situationer. Min man och jag vill gärna samarbeta och ha bra kontakt med dagis vilket vi sagt men vi är ledsna att de bara letar fel hela tiden. Min man har många ggr varit arg så han vill skälla ut dom men vågar inte. Vi har bägge blivit rädda för deras reaktion och känner vi måste " slicka röv" för att de inte ska hitta fel på oss med
    Det förstår jag. Jag menade mer att du ska säga ifrån och förklara att ev. klagomål får de ta på tu man hand, och inte inför sonen. Har ni pratat med rektorn om situationen?
  • Anonym (byta)
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2013-09-01 12:31:33 följande:

Bra idé, men det är väldigt lång kö här till dagisplatser. Denna fick vi vänta på i ett år. Jag tycker oxå många dagens pedagoger är dåliga, fast dessa 2 som klagar på sonen är äldre och jobbat många år. När vi förklarat att sonens blyghet kan vara genetisk då vi båda har detta i släkten, axepterar de ändå inte detta utan säger man måste ta reda på varför och söka hjälp.
    Försök prata med föreståndaren/rektorn,då har dessa två jobbat för länge med barn,ar väl ingen ork kvar,i överlag tycker jag att förskolan bara blir sämre.
  • Anonym (oro)

Problemet kanske är just att du försvarar honom hela tiden och hittar ursäkter. Man kan hitta en orsak till en eller två avvikande saker, men när det handlar om olika enskilda ursäkter för ett tio-tal beteenden så kanske man missar skogen för alla träd om man bortförklarar?
    Jag säger inte att du har fel. Jag känner er inte. Jag undrar bara om du på allvar funderat över om det kan ligga något i det personalen säger. De är vana vid att se barn och jämför nog inte enbart med lillebror, utan med alla andra barn också. Om de är oroade och tycker att du bör få sonen undersökt, kanske det är värt att fundera på detta?

Det är inte farligt att göra en utredning. Antingen hittar de inget onormalt - fine. Eller så hittar de något han kan få hjälp med - också bra.

• Anonym (ledsen mamma)
    h8him skrev 2013-09-01 12:38:18 följande:
    Det förstår jag. Jag menade mer att du ska säga ifrån och förklara att ev. klagomål får de ta på tu man hand, och inte inför sonen. Har ni pratat med rektorn om situationen?

Vi hade möte med bvc, rektor och ena fröken angående hjälp med sonens språk. Har pratat mkt med bvc sköterskan om dagis klagande. Jag och hon har mkt bra kontakt. Hon ska ordna ett till möte. Men detta tar mkt energi från mig att höra dessa klagomål dagligen. Jag har till och med börjat få små tecken på depression och har svårt att sova och äta
  • h8him
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2013-09-01 12:43:48 följande:

Vi hade möte med bvc, rektor och ena fröken angående hjälp med sonens språk. Har pratat mkt med bvc sköterskan om dagis klagande. Jag och hon har mkt bra kontakt. Hon ska ordna ett till möte. Men detta tar mkt energi från mig att höra dessa klagomål dagligen. Jag har till och med börjat få små tecken på depression och har svårt att sova och äta
    Och det blev inte bättre efter mötet? Det låter hemskt. Har du berättat för personalen hur du mår av deras ständiga klagande?
  • Anonym (ledsen mamma)
    Anonym (byta) skrev 2013-09-01 12:38:19 följande:
    Försök prata med föreståndaren/rektorn,då har dessa två jobbat för länge med barn,ar väl ingen ork kvar,i överlag tycker jag att förskolan bara blir sämre.

Jo håller med. Tycker oxå det blir sämre trots att dagens utbildning ska vara bättre. Tror kanske folk allmänt är trötta på sina arbeten
Svar på tråden dagis letar fel på mitt barn hela tiden