Katt kissar uppåt - vad gör man?
Söker febrilt efter tips på hur man kan få katten att sätta sig ner när han kissar. Katten sköter alltså sina behov i lådan, aldrig utanför...MEN han siktar på kanterna så det stänker och rinner ner längs utsidan av lådan, äcklar ner golvet osv. Jag blir tokig på att dagligen behöva sanera badrummet! Nån som har tips?
Jag har testat följande:
Hus (låda med lock) - han måste sikta på springan mellan lock och låda för det rinner överallt och ut på golvet...
Öppen låda - han siktar på den låga kant som finns, och eftersom den är så låg så stänker det över kanten. Jag har även en sån där liten kant man kan ta av, men eftersom det stänker så blir ju även den igengeggad
Extra djup låda (förvaringsbox 2-3 decimeter höga kanter) - utan lock så kissar han så högt han kan, vilket ofta är över kanten...
Jag har testat att tejpa ett "lock" över den extra djupa lådan, så han klistrar fast om han inte sätter sig ner. Det har hjälpt, men det är ju hopplöst att städa en låda som är halvt igentejpad...
Kristaller vs vanlig sand - kattsand var värre för då byggde han en "ramp", så han nådde ännu högre...
Varför vill kattfan inte bara kissa neråt? Hjälp!