EN11 skrev 2013-09-01 17:43:06 följande:
Det går inte att förbereda sig, att få ett förtidigt sjukt barn är tufft och när det är operationer på ett så litet barn så blir det inte lättare. Små barn är känsliga för narkos men ni kommer vara väl omhändertagna och barnet välövervakat. Be er läkare på fostermedicin om information om hur ni kan förvänta er att ert barn kommer må v34 är inte så illa om man ser ur förtidigt född hänseende men det är ju väldigt individuellt beroende på diagnos. Ni kan säkert också få info av neopersonalen där innan. Troligen kommer barnet ligga både på neo och på BIVA i Solna och troligen får ni ett familjerum till er själva. Det ni praktiskt kan göra är att ordna matlådor i förväg och tigga sådana av era familjer. Lovar att ni snabbt tröttnar på färdigmat och ni kommer behöva energin. Vi har aldrig ätit så mycket godis som när vi var i liknande situation och ändå gick vi inte upp i vikt, oron tar energi. Vid operationer lär ni fråga hur lång tid det tar, dubblera den tid ni får information om, det tar alltid längre tid än vad kirurgen säger då narkospersonalens tid oftast inte räknas med. Sitt inte i väntrummet och vänta gå en promenad (de tar ert mobilnummer och ringer er när barnet är på väg till post op), det finns ett litet fik i Hagaparken som har goda hagabullar (kan dock ha stängt då men då finns ju fjärilshuset) bättre sätt att spendera väntan på, i väntrummet mår man bara sämre och det hjälper ju inte barnet. Dock kan jag säga att det är en övergående tid och man kommer ur den, vårt barn mår idag bra och vi ser tillbaka på den tuffa tiden som en erfarenhet. Stort lycka till!!
Det är operationen som känns värst. Jag vet att det är op dom väntar på att få göra och att det måste göras så fort som möjligt. Är livrädd att lillen inte ska vakna efteråt.
Vi har blivit lovade att få hälsa på på neo innan fl. Det känns bra. Vi har även redan fått träffa barnkirurgerna och kommer träffa dom
Igen + barnortopied innan fl så dom kan förklara vad som ska ske.
Jag förstår att det måste vara svårt eller i princip omöjligt att förbereda sig. Jag har gått i 10 veckor och försökt förbereda mig på att min barn inte är friskt och att vi har en helvetes resa framför oss. Men alla tips om hur man kan göra/tänka/osv för att det ska bli lite lättare godtas mer än gärna.
Jätte bra tips med mätlådorna. Ska börja förbereda dom så fort vi får ett datum. tack för alla tips!!