• Morrfan

Foglossning och oro.

Hej, jag undrar om någon upplevt något liknande som jag nu gör. Under graviditeten hade jag mycket problem med foglossning. Jag fick den redan i vecka 13 och kunde mot slutet knappt röra mig, sitta eller ligga. Jag har haft mest problem med min högra sida; i höft, rumpa och rygg. Besvären försvann direkt efter förlossningen och kom sedan tillbaka. I slutet av juli ramlade jag och slog i svanskotan ganska hårt vilket förvärrade symtomen. Sedan försvann de helt och hållet men någon vecka senare började jag få ont i min vänstra sida. Det gör nu ont i typ svanskotan och bakfogarna samt i rumpan. Det strålar inte men ibland gör det ont att sitta. Är det foglossning igen??? Eller kan något ha hänt med svanskotan? Det jag tycker är mest jobbigt är att jag efter förlossningen blivit smått hypokondrisk och nu oroar mig för att smärtan beror på nåt annat- typ tumörer- men inser själv att det är långsökt. Jag helammar fortfarande bebisen som nu är fem månader. Smärtan är besvärande och medför oro. Har varit hos en kiropraktor men tyckte nästan det blev värre. Någon som känner igen sig i detta eller som har tips och råd?

• Svar på tråden Foglossning och oro.
  • skogsvitter

Jag känner igen mig exakt, tom detta att jag föll och slog svanskotan! Har du inte varit in för läkarbesök angående det? Om inte så tycker jag att du genast ska få en läkare att titta på det!

För min del ligger tyvärr reumatism-gener i bakgrunden inklusive överrörlighet i bäckenet, min lillasyster har exakt samma symptom som mig och hon har inte ens fått barn. Högst troligt har vi reumatoid artrit, hon är dock värre drabbad än mig och har genomgått utredning vilket jag inte får ännu eftersom mina symptom är för små.

Jag har ställt in mig på att jag aldrig någonsin helt kommer bli bra. Antagligen är det mjukt bäcken (som man får under grav) i kombination med fallet och den rejäla smällen jag fick då, som utlöst reumatismen på riktigt. Kanske (men det kan man ju aldrig veta) jag hade kunnat stabilisera bäckenet igen och sluppit den utlösande faktorn för reumatismen om jag inte hade ramlat den gången. Det lyckades jag ju med efter första graviditeten, genom träning etc. Dock kan jag hålla det onda i schack rätt bra med hjälp av rätt sorts träning, åtminstone än så länge. Men det märks direkt om jag varit slapp på träningen ett tag... jag gjorde illa foten i somras (antagligen en spricka) och har inte kunnat ta mina dagliga promenader som egentligen är ett krav för att min kropp ska fungera, därav har jag nu i slutet av sommaren mer "foglossning" än på evigheter! Dottern är 3 år...

Förövrigt har jag varit hos en naprapat, det sägs vara bättre än kiropraktor eftersom de har en annan helhetssyn och dessutom använder fler metoder och kan anpassa sig bättre till individens behov tack vare detta. Jag fick en helt annan rörelsefrihet efter det besöket, och smärtan försvann helt och hållet! Det var som att sväva fram genom stan när jag gick därifrån! Men har ju tyvärr inte råd att gå regelbundet. Efter det kunde jag träna upp rätt sorts muskler, och det är nog tack vare detta som jag nu kan hålla reumatismen i schack också, så det hjälpte därför ändå lite i längden trots bara ett enda besök. Men det skulle vara väldigt skönt att ha råd att gå oftare.

Hur som, detta blev långt men mitt råd till dig är framförallt att först kolla upp detta med fallet och om det orsakade några skador, samt att fokusera på att träna rätt. Det underlättar bäckenet och ryggen med träning, så det är ett måste! Ofta är det just för att musklerna runt om hunnit bli inaktiva och svaga, som belastningen blir större på bäckenet och lederna runtomkring, och eftersom det dessutom är mjukt och uppluckrat så ja, det säger sig självt att man får ont då!

Svar på tråden Foglossning och oro.