• Lmh89

Vaginal förlossning efter snitt.

Födde min dotter med akut kejsarsnitt 2011, är nu gravid igen och har hela tiden haft inställning att jag ska ha ett planerat snitt, efter mötet med läkaren så ändrade jag mig, hade ingen aning om riskerna vid 2 snitt och sen hur pass tuffare det kan bli för barnet vid ett planerat snitt än ett akut.. 

så nu har jag bestämt mig för att försöka mig på en vaginal förlossning men är givetvis livrädd för
    att spricka och allt annat läskigt som kan hända. 

så nu önskar jag att få höra positiva vaginala förlossningar efter snitt.  

• Svar på tråden Vaginal förlossning efter snitt.
  • Bismillah

Hej, födde också med akut kejsarsnitt oktober 2012. Är inte gravid men jag är nyfiken på vad för risker vid snitt två? Och på vilket sätt är det svårare för barnet?

Hade gärna fött med snitt igen, men inte om det stämmer att det är större risker vid snitt två, då gör jag nog som du och försöker mig på en vaginal förlossning.

• Lmh89
    Bismillah skrev 2013-08-30 15:37:00 följande:

Hej, födde också med akut kejsarsnitt oktober 2012. Är inte gravid men jag är nyfiken på vad för risker vid snitt två? Och på vilket sätt är det svårare för barnet?

Hade gärna fött med snitt igen, men inte om det stämmer att det är större risker vid snitt två, då gör jag nog som du och försöker mig på en vaginal förlossning.

Vid 2 snitt kan ärren förstöra för annat bl.a. Framtida operationer, sammanväxningar i livmodern, tarmvred osv. Dessutom är blödningrisken mycket större, och eftersom de helst använder sig av samma ärr så läker man oftast långsammare och det är mycket större risk för infektioner osv. Sen när man gör ett planerat snitt så utsätts inte barnen för den positiva stressen som man gör vid ett akut snitt då barnet är förberedd på att födas och med det så ökar risken för att barnet får problem med andning och behöver ligga på neo. Var nästan 1 på 3 som får problem med andning när det föds med planerat snitt.

Det skrämde mig rejält.
  • klarabella87

Jag födde vaginal förlossning nu i augusti och har ett snitt tidigare 2010.. Jag är sååå nööjd med min förlossning, och så glad att jag vågade prova. Det var så värt det! Jag var jätterädd innan men jag gick på aurora samtal och fick mycket pepp och uppmuntran av en nära vän, (som också provat båda varianterna)

Fråga på om du har frågor! Svarar gärna!

PS: har skrivit en tråd själv om detta den heter

"Vågade föda naturligt efter kejsarsnitt" 

• EMTP

Hej!

Jag födde min andra son vaginalt efter att ha fått första sonen med kejsarsnitt.
    Och det ångrar jag absolut inte!

Jag vill klargöra två saker:

Det första är att förlossningen kan ta lång tid eftersom du i princip räknas som förstföderska. Men bara man är inställd på det så är det ingen fara. :)

Det andra är att återhämtningen efter en vanlig, vaginal förlossning är så vansinnigt mycket smidigare och snabbare än efter ett kejsarsnitt. Redan dagen därpå kände jag mig riktigt pigg. :)

Lycka till! 

• Mrs Fii

Gjorde ett planerat snitt 07. Födde sen vaginalt 09 utan problem. Trodde det skulle vara värre och göra mer ont än vad det gjorde.
    Vattnet gick på em. Riktiga värkarna började vid tio på kvällen. Fyra kom vår guldklimp.
    Så häftigt alltså, och bara att kunna ställa sig upp efter och sköta sitt barn var underbart.
    Kände inte av ärret eller så under förlossningen.

• mallabralla

Hej! Jag är i samma situation, har dock fått ett planerat snitt på bf, men framförallt är jag lättad över att veta att jag får snitt. Men denna gång vill jag gärna föda vaginalt om det går. Blev igångsatt förra gången pga hf och akutsnittades när allt stannade av efter 8cm. Både läkare och bm säger att det kommer hjälpa mig den här gången, så jag hoppas på det!!

• zuridunia

Är i samma situation. 

Fick ett urakut snitt 2011 pga att jag hade havandeskapsförgiftning och min förlossning dog ut efter 3-4 timmar efter igångsättning. Min sons hjärtljud sjönk och risken att vi både skulle stryka med var ett faktum.

Jag har inte fått mkt info om ett planerat snitt utan försöker vara inställd på en normal förlossning.
    har hört att snitt aldrig är att föredra egentligen, men tack för det finns.

Skulle jag däremot bli sjuk igen så vet jag inte om jag ändå hellre ta riskerna med ett planerat snitt än det som jag var med om sist..      

• Stonekeeper

Jag fick katastrofsnitt med min första, vart lite avskräckt att prova normalt nu vid nr 2 men bestämde mig för att försöka, låg i 62 timmar innan det blev akut snitt denna gång, jag mådde dåligt att jag inte klara första o ville va med om det med andra men va inte säker på att nr 2 går när man har ett tidigare snitt så minskar man chansen att klara det normalt , bara vara beredd på att inte utmana ödet det går inte alltid vägen tyvärr

Svar på tråden Vaginal förlossning efter snitt.