• JessicaDeluxe79

Trafikvett i samband med hästar (info)

Jag tycker att vi gör allt vi kan för att sprida det här, det är viktig information som behöver komma ut till flera.

nevve.blogg.se/2013/august/trafikvett.html

En del av inlägget kan summeras med detta:

Berätta gärna vilka erfarenheter/tankar ni har när det gäller hästar i trafiken.
    En gång stalltjej, alltid stalltjej. Jag bloggar på nevve.se
  • Svar på tråden Trafikvett i samband med hästar (info)
  • Majsan70

Jäkligt bra! Skulle gå ut som info till alla som framför ett forden. Alltför ofta möter man dårar i trafiken. Senast förra veckan var det en kille som kom på cykel i full fart bakifrån o skrek att dottern skulle flytta på sig. Sen kör han om hennes ponny på fel sida och oroväckande nära. LIVSFARLIGT!

• JessicaDeluxe79
    Majsan70 skrev 2013-08-30 15:02:41 följande:
    Jäkligt bra! Skulle gå ut som info till alla som framför ett forden. Alltför ofta möter man dårar i trafiken. Senast förra veckan var det en kille som kom på cykel i full fart bakifrån o skrek att dottern skulle flytta på sig. Sen kör han om hennes ponny på fel sida och oroväckande nära. LIVSFARLIGT!
    Ja tyvärr är det alldeles för många som inte tänker sig för eller har kunskap om hur hästar reagerar. Det vore på sin plats med lite hästkunskap när man tar körkort kanske...
  • Scrubs81
    jaghopparhögt skrev 2013-08-30 21:45:28 följande:
    Det är 2013 nu, vad sjutton har hästar på trafikerade vägar att göra?
    Du vet landet, ställen utanför storstäderna där det också bor folk, som roar sig med annat än att åka tunnelbana och gå på cafe dagarna i ända
  • Cornette
    Ett hästekipage är ett fordon, de ska framföras på vägar. Det är t.ex. INTE tillåtet att rida på en trottoar eller cykelväg. Och ofta måste man gå delvis längs vägar för att ta sig till bättre ridvägar.
  • Fanny b

Ibland måste ryttare/kuskar passera en bilväg för att komma till en skogsväg/en skog.
  • jaghopparhögt

Men kan man inte rida på särskilda banor och frakta hästen med sån där kärra mellan banorna?
    Som man gör med motorcyklar man inte får köra på vägarna med :)

• Scrubs81
    jaghopparhögt skrev 2013-08-30 21:53:23 följande:
    Men kan man inte rida på särskilda banor och frakta hästen med sån där kärra mellan banorna?
    Men eftersom man får rida med hästar på vägarna är det väl onödigt att fresta på miljön genom att frakta dom med bil?

• jaghopparhögt
    Scrubs81 skrev 2013-08-30 21:54:49 följande:
    Men eftersom man får rida med hästar på vägarna är det väl onödigt att fresta på miljön genom att frakta dom med bil?

Aja låter inte så bra bara med tanke på att man måste sprida information som den i ts.
  • Majsan70
    Varför skall man behöva göra det? Vore bättre med allmmänt trafikvett istället kanske. Frestar mindre på miljön dessutom.
  • JessicaDeluxe79
    jaghopparhögt skrev 2013-08-30 21:59:30 följande:
    Aja låter inte så bra bara med tanke på att man måste sprida information som den i ts.
    Om folk använde lite mer sunt förnuft i allmänhet skulle man kanske slippa påminna om saker som i stort är självklara, om man funderar lite på det.

• Kallebus
    Nej det kan man inte när hästen ska skrittas igång efter en senskada!
    Asfalt är det bästa underlaget.
    Banor är för mjuka och frestar på senorna.

Sen tycker jag faktiskt att dom allra flesta faktiskt visar oerhört god hänsyn till mig som ryttare.
    5-10% är rötägg som varken är rädda om häst-bil-ryttare eller sig själva eftersom dom stryker längs sidorna på en i 70 knyck eller mer.

Tycker dessutom att det finns många som rider på vägen som ska låta bli.
    Ibland måste man och ibland är hästarna mer vildhäst än tamhäst men kan man inte hålla koll på sin häst när det kommer en hänsynsfull bilist så bör man nog allt tänka en gång till. 
  • Tonårsmamman1

Vi bor nära en ridskola, och får jag möte med en häst eller ska köra om, så tar jag alltid ut svängen ordentligt. Har enomr respekt för hästar och blotta tanken att få en häst över bilen är tillräcklig för att jag ska ta hänsyn.

Svar på tråden Trafikvett i samband med hästar (info)