• Memmal

Sår på halsen, vad göra?

Min katt har fått ett sår på halsen, troligen biten av en annan katt.

Såret har blivit infekterat, vi har varit hos veterinären. Katten fick dränage som vi tog bort igår. När jag satt och väntade hos veterinären igår såg jag att det spruckit upp ett hål till, enligt veterinären var det ingen fara.

Jag ger antibiotika och tvättar med koksalt varje dag. Katten har en krage på sig hela tiden, så fort jag tar av den för att göra rent försöker han komma åt att krafsa och slicka så kragen måste sitta på.

Problemet är att kragen sitter i såret hela tiden. Jag försöker sätta den bakom men den glider fram och hamnar i såret när han krafsar på kragen. Nu har jag vadderat kragen med kompresser men gasbindan som jag knutit med sitter i såret.

Jag tycker själv att det är vidrigt med sår, kan knappt titta men år hjälp av min mamma. Hon tyckte idag att det ser ut som att han lyckats fått bort ett stygn, men jag vet inte säkert. Såret är ganska stort, en ganska stor öppen yta. Det varar inte men det är fuktigt hela tiden eftersom kragen är på.

Är det någon som har tips på hur jag ska få kragen att sitta kvar längre bak eller nåt annat tips på vad jag kan göra? Känner mig otroligt uppgiven och vet inte längre vad jag ska göra för min älskade katt.

Ska tillbaka till veterinären om en vecka för att ta bort stygnen.

• Svar på tråden Sår på halsen, vad göra?
  • nemo1

Köp en mjuk krage. Finns någon på hittekatter.ifokus som säljer. Annars finns den på tex zoo.se

• Memmal

Ser ju bra ut men den kommer ju fortfarande att sitta precis i såret.

• nemo1

Ja fast inte skava in med vassa kanter i såren som på en vanlig krage. Den kommer att ligga över såren på ett mjukt sätt.

Svar på tråden Sår på halsen, vad göra?