• HannaHare

Taskiga barn

En av min 9-åriga sons kompisar är inte snäll, varken mot min son eller andra som han leker med. Han ska bestämma allt, tycker att den andre är dum om den inte gör som han vill eller  hotar med att gå hem, han säger nedlåtande saker,  väntar inte på sonen ex i skolan utan bara sticker sin väg. Min son och han har varit kompisar i flera år och sonen vill inte bara ge upp honom.
    Kompisen är dessutom väldigt besvärlig även hemma. Skriker åt sin mamma och slår både henne och saker om han inte får som han vill.
    Tips på vad jag kan rekommendera henna att göra?

• Svar på tråden Taskiga barn
  • Philippa

Tja... hon kan ju gå en föräldrakurs så hon lär sig uppfostra sitt barn.

• cosinus

Det första jag skulle göra om jag var du var att sätta benhårda regler i ert hem. Hotar han med att gå hem se då till att han faktiskt gör det, stötta din son att stå på sig.. Är han dum med de andra barnen eller tjurar för att han inte får bestämma och styra och ställa hade jag också utan tvekan skickat hem honom och sagt att han är välkommen tillbaka när han är på bättre humör och vill låta alla bestämma i leken.

Det här behöver du inte i första hand göra för din son, han klarar sig och kan som du säger "ge upp" kompisen när helst han vill. Men för kompisens skull måste någon sätta gränser och visa hur man beter sig för annars kommer ingen vilja vara med honom och det är lättare ändra invanda mönster och beteenden som liten än när han är 15.

• skogsvitter

Man kan ju tipsa dem försiktigt om att söka hjälp hos BUP, hon mår ju förmodligen inte själv bra med den här situationen heller.

• cosinus

Det första jag skulle göra om jag var du var att sätta benhårda regler i ert hem. Hotar han med att gå hem se då till att han faktiskt gör det, stötta din son att stå på sig.. Är han dum med de andra barnen eller tjurar för att han inte får bestämma och styra och ställa hade jag också utan tvekan skickat hem honom och sagt att han är välkommen tillbaka när han är på bättre humör och vill låta alla bestämma i leken.

Det här behöver du inte i första hand göra för din son, han klarar sig och kan som du säger "ge upp" kompisen när helst han vill. Men för kompisens skull måste någon sätta gränser och visa hur man beter sig för annars kommer ingen vilja vara med honom och det är lättare ändra invanda mönster och beteenden som liten än när han är 15.

Svar på tråden Taskiga barn