• Anonym (??)

Har jag typ abstinens av nedtrappning av Citodon?

Jag har käkat Citodon för svåra ryggsmärtor sen början av Augusti. Fulldos, dvs 8 tabletter per dygn. Nu har smärtan lättat rejält och jag känner att det räcker med 4-6 tabletter per dygn beroende på om jag jobbar eller är ledig. Framförallt till natten och på morgonen behöver jag dem. Jag har känt nästan som hjärtklappning fast som om hjärtat sitter uppe i halsen. Känner mig inte stressad eller orolig. Kan det va abstinens för att jag drar ner på tabletterna? Det har hållet på ett par dagar. Nån som vet?

• Svar på tråden Har jag typ abstinens av nedtrappning av Citodon?
  • Whitetrash86

Är ju inte omöjligt eftersom tabletterna är beroendeframkallande.

Men tycker att det är bäst att du talar med din läkare... 

• Queenie70

Nej, du får knappast någon abstinens om du ätit så kort tid och nu bara trappat ned.

• Nyfniken83

Det låter inte som abstinens., och som någon skrev tidigare så har du inte ätit så länge och dessutom trappat ner väldigt lite.

• frappa
    Nyfniken83 skrev 2013-08-29 18:16:53 följande:
    Det låter inte som abstinens., och som någon skrev tidigare så har du inte ätit så länge och dessutom trappat ner väldigt lite.
    Nä, borde inte ske.
    Men med undantaget ett psykiskt beroende, men känns väldigt långsökt att ett sådant utvecklats sig på denna korta tid.
  • Anonym (??)

Ok tack för svarGlad undrar va det är då? En biverkning kanske av citodonet?

• frappa
    Anonym (??) skrev 2013-08-29 20:58:07 följande:
    Ok tack för svarGlad undrar va det är då? En biverkning kanske av citodonet?
    Kan vara tillfället annat också.
    Du har ju använt kodien så kort tid att du inte ska få direkta AT.
    Och samtidigt så lång tid att ev. insättningsproblem ska vara klara.

Kvarstår dina problem, ökar eller mer symtom av annan art, så kontakta läkare.
  • Phalaenopsis

Visst skulle du kunna vara ovanligt känslig och snabbt utvecklat ett låggradigt beroende => abstinens vid snabb nedtrappning. Men jag tycker att hjärtklappningen borde åtföljas av en del ångest och allmänt dåligt mående i så fall. Om hjärtklappningen varar skulle jag söka läkare för att kolla att det inte är förmaksflimmer eller något annat som faktiskt är farligt.

• Olivia92

Jag fick hjärtklappning när jag åt dom, åt dom dock ihopp med cocilana(stavning?) men vart bara första kvällarna med den värsta smärtan. Har förmig att det var en biverkning på dom. Men är inte helt säker.

• Anonym (??)

Tack för era svar. Jag har ingen som helst ångest, har ett gott liv med min familj och jobbet så det är därför jag blir fundersam. Jag är 45 år ....Usch vad gammal jag lätFörvånad 
    Normalt borde jag ändå va lite för ung för att ha problem med hjärtat. Men min far fick en stor hjärtinfarkt och dog vid 53 års ålder så jag borde kanske va lite vaksam. Iof var han ensamstående och åt mkt färdigmat,satt still  i både jobbet och hemma,  tränade inte heller, var storrökare. Så jag vill tro att det var hans livsstil och inte nåt som är ärftligt. Jag är hans motsats och tränar regelbundet, röker inte, äter hälsosam mat. Möjligen lite stress emellanåt med sportiga tonåringar med allt vad det innebär i föräldrarskap. (man ska hjälpa till både här och där och stå i kiosker, sälja lotter mm) men jobbar bara 70% så det borde va lugnt ändå...

Hm...när jag tänker efter så har min bror, vi har samma mamma men inte samma pappa oxå haft problem med hjärtat.. Han är ett par år yngre och haft en del problem m hjärtsäcksäcksinflammation.

Fan, får nog kolla upp det här iaf känner jag. Tack igenGlad

• Phalaenopsis

Man kan ha förmaksflimmer även om man är "ung och frisk" och sköter sig. Däremot är det alltid bra att göra som du när när man har en familjehistoria med hjärtproblem. Du kan väl uppdatera oss när de tagit ett EKG?

Svar på tråden Har jag typ abstinens av nedtrappning av Citodon?