• Uet

Akut matte hjälp!!!

Hoppas nån kan hjälpa oss snabbt
    Min son har en matte läxa som ska in i morgon och vi förstår inte alls uppgiften. Självklart glömde han att fråga i skolan också.
    Uppgiften ser ut som följande.

"Ta bort lika så att talsorterna räcker till"
    200-169 =____-____=_____

Jag fattar ingenting!!!!
    Snälla HJÄLP

• Svar på tråden Akut matte hjälp!!!
  • Machapuchare

Vad konstigt formulerat....
    Jag skulle tolka det som att det sist skall stå vad differensen mellan 200 och 169 är (alltså svaret på 200-169. Men vad skall stå däremellan? Något annat som ger samma summa?
    Hur tolkar din son det hela? Hur definierar han "talsorterna"?

• Uet

Jo det är ju så att det som ska stå emellan ska ju vara samma tal fast formulerat på ett annat vis och det är ju just det vi inte begriper "ta bort lika så att talsorterna räcker till"

Tack men länken blev jag inte klokare på. Förstår vad talsorter är men fortfarande inte vad uppgiften frågar efter

• Flickan och kråkan

Om man ska räkna varje talsort för sig, man ska ta bort lika mycket och varje talsort ska räcka till så borde det väl rimligtvis bli 100-69. Jag är inte mattelärare, men så begriper jag det hela. Man kan ju inte dra bort något från 0 och i första talet så är både tiotalen och entalen noll = det går inte att dra bort något där. Den enda talsort man kan arbeta med är alltså hundratalen. Den lägsta siffran i hundratalen är 1 (tal två) och alltså kan man inte dra bort mer än ett för att det ska räcka till.

• stickkontakt
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-29 15:10:01 följande:
    Om man ska räkna varje talsort för sig, man ska ta bort lika mycket och varje talsort ska räcka till så borde det väl rimligtvis bli 100-69. Jag är inte mattelärare, men så begriper jag det hela. Man kan ju inte dra bort något från 0 och i första talet så är både tiotalen och entalen noll = det går inte att dra bort något där. Den enda talsort man kan arbeta med är alltså hundratalen. Den lägsta siffran i hundratalen är 1 (tal två) och alltså kan man inte dra bort mer än ett för att det ska räcka till.
    Så tolkar jag det också. 
  • Uet

JAA så blir det ju. Haha vad trög man känner sig ibland men dom formulerar så konstigt jämt.

Men nu fattar vi!

Tusen tack!!!

• Kodia

Det kan vara så att de tänker att man ska räkna en talsort i taget i huvudet, och det går inte med det talet. (Om du ställer upp det måste du ju växla)

Om man tar bort samma tal från båda termerna i ett subtraktionstal blir svaret samma. Därför kan man göra så här:
    200-169=199-168=31 (Jag tog bort 1 från varje term och kunde sedan enkelt räkna ut det i huvudet, utan att behöva "växla")  

• Kodia
    Emmisen81 skrev 2013-08-29 22:18:40 följande:
    Jag tror också att rätt svar är 200-169

Men det var ju det som var frågan!? Eller hur menar du?
  • Flickan och kråkan
    Kodia skrev 2013-08-29 22:02:44 följande:
    Det kan vara så att de tänker att man ska räkna en talsort i taget i huvudet, och det går inte med det talet. (Om du ställer upp det måste du ju växla)

Om man tar bort samma tal från båda termerna i ett subtraktionstal blir svaret samma. Därför kan man göra så här:
    200-169=199-168=31 (Jag tog bort 1 från varje term och kunde sedan enkelt räkna ut det i huvudet, utan att behöva "växla")  
    Ja, så kan de ju så klart också mena. Helt glasklar var verkligen inte uppgiften .
Svar på tråden Akut matte hjälp!!!