• Sophie13

Snurrig vid amning

Hej alla! Jag får en väldig yrsel när jag ammar, känns nästan som jag ska svimma. Är det någon som känner igen sig? Jag dricker väldigt mycket vatten och äter som vanligt.. Frågan är dock om man behöver äta lite extra kalorier när man ammar? Hon är 3 månader och jag helammar.. Och hon går upp rätt mycket varje vecka så det är bra men hon suger mer elr mindre musten ur mig. Tack!

• Svar på tråden Snurrig vid amning
  • supersötasilversara

Jag är inte helt säker, men har för mig att det frisätts oxytocin vid amning, ett rogivande hormon. Jag har för mig att det snurrade när jag ammade med . Är det det som brukar kallas amningshjärna? Vore det brist på mat för dig borde det snurra när du går, står och gör annat.

• The Fugly

Jag blev sjukt snurrig och illamående första veckorna jag ammade. Vet inte om det var det egentligen är kopplat men min man började göra extra mellanmål till mig, typ smoothies, när jag ammade eftersom det kändes som en blodsockerdip. Oavsett orsak så funkade det.

Och ja, du förbränner extra kalorier när du ammar så nog kan du behöva äta lite mer än du gjorde som icke-ammande.

• mammalovis

Ja, det går åt mer mat när man ammar, minns dock inte hur mycket, men jag borde väl egentligen ta reda på det då min tös också är snart 3 månader. När jag hade problem med mjölkstas fick jag rekommendationen att gärna dricka något sött för att orka när jag hade feber. Det gäller kanske inte längre, men man kan ju gärna dricka ett glas vatten vid varje amning.

Sedan vet jag inte hur ditt barn sover, men även det påverkar ju hur man mår. Oftast får man ju för lite sömn vilket skapar den jobbiga amningshjärnan som glömmer saker och inte tänker klart. Jag vet inte hur mycket grodor jag sagt i sommar utan att förstå det själv.

• Sophie13

Tack för era svar! Ja, det är säkert en mix av olika faktorer.. Får ligga ner och amma när det går så känns det lite bättre.

Svar på tråden Snurrig vid amning