• Anonym (trist)

erfarenhet utblivit från tingsrätt?

En vän till mig har ett barn med sitt ex. Barnet är ca 2år. Nu tror hon att
    hennes ex kommer stämma henne på växelvis boende inom kort och hon vill inte att han ska
    ha mer än varannnan helg på grund av flera olika orsaker.

Hennes plan är att inte skicka tillbaka stämningsansökan till tingsrätten, eller rättare sagt kvittot på att man mottagit det och på så sätt kunna fördröja det hela ett tag. Har ngn erfarenhet av detta? Vad hände? Hur mycket
    böter blev det?

Hennes ex har ju redan vårdnaden gemensam och även umgänge, kan det anses jättebrådskande då?
    Att en tvååring även ska bo växelvis. Till saken hör att de bor ca en timmes bilfärd ifrån varandra också.
    Men min vän är livrädd att det ska bli växelvis boende interimistiskt och att det blir det bara några månader efter
    att han skickat in stämningen. Är detta vanligt? att inte en utredning görs först?

Hoppas på svar..

• Svar på tråden erfarenhet utblivit från tingsrätt?
  • Anonym

Vad tjänar hon på att fördröja det ? Hon kommer ju inte undan ändå !

• Anonym (trist)
    Anonym skrev 2013-08-29 09:21:38 följande:
    Vad tjänar hon på att fördröja det ? Hon kommer ju inte undan ändå !
    hon tänker att det är bra att barnet hinner bli lite äldre. och dessutom är detta ju ngt hon absolut inte vill.
    hon har heller inte lust att lägga en stor summa pengar på en advokat nu när hon har andra stora utgifter på gång.
  • Anonym
    Anonym (trist) skrev 2013-08-29 09:26:21 följande:
    hon tänker att det är bra att barnet hinner bli lite äldre. och dessutom är detta ju ngt hon absolut inte vill.
    hon har heller inte lust att lägga en stor summa pengar på en advokat nu när hon har andra stora utgifter på gång.
    Det är ju inte så att hon tjänar flera år på det ? Det handlar ju om veckor i så fall !

Om pappan nu inte är en bra pappa vilket krävs för att hon ska vinna , o det krävs bevis på det så kan hon väl lika gärna gå dit , om inte så har barnen rätt att vara hos sin pappa
  • Anonym (tvärtom)

genom att inte skicka in delgivningskvittot förvärrar hon enbart saken! 
    jag har stämt mina barns pappa på vårdnaden, tingsrätten satte en tid, han skickade aldrig in delgivningskvittot, och 3 veckor senare va det förhandlning igen, och då sökte polisen upp honom istället (vilket de inte lyckades med) hur tror ni det såg ut i rätten? 

• Anonym (trist)
    Anonym (tvärtom) skrev 2013-08-29 09:32:57 följande:
    genom att inte skicka in delgivningskvittot förvärrar hon enbart saken! 
    jag har stämt mina barns pappa på vårdnaden, tingsrätten satte en tid, han skickade aldrig in delgivningskvittot, och 3 veckor senare va det förhandlning igen, och då sökte polisen upp honom istället (vilket de inte lyckades med) hur tror ni det såg ut i rätten? 
    är han kriminell/missbrukare?
  • Kjell2
    Anonym (trist) skrev 2013-08-29 09:19:23 följande:
    En vän till mig har ett barn med sitt ex. Barnet är ca 2år. Nu tror hon att
    hennes ex kommer stämma henne på växelvis boende inom kort och hon vill inte att han ska
    ha mer än varannnan helg på grund av flera olika orsaker.

Hennes plan är att inte skicka tillbaka stämningsansökan till tingsrätten, eller rättare sagt kvittot på att man mottagit det och på så sätt kunna fördröja det hela ett tag. Har ngn erfarenhet av detta? Vad hände? Hur mycket
    böter blev det?

Hennes ex har ju redan vårdnaden gemensam och även umgänge, kan det anses jättebrådskande då?
    Att en tvååring även ska bo växelvis. Till saken hör att de bor ca en timmes bilfärd ifrån varandra också.
    Men min vän är livrädd att det ska bli växelvis boende interimistiskt och att det blir det bara några månader efter
    att han skickat in stämningen. Är detta vanligt? att inte en utredning görs först?

Hoppas på svar..
    Hon ska vara försiktig att avsiktligt fördröja processe. Det kan ses av en domstol som ett tecken på dålig omvårdnad och alltså ge fördelar till motparten.

Bättre i så fall att agera proaktiv och komma med egna förslag på umgänge. T ex mindre till en början med och sen stegvis ökande när det funkar.

Finns det ett umgänge som idag funkar hyfsat ska det en hel del till för ett interremistsikt beslut om vv. Däremot om hon obstruerar process och umgänge kan det motivera ett interremistiskt beslut.

• Anonym (tvärtom)
    Anonym (trist) skrev 2013-08-29 09:35:55 följande:
    är han kriminell/missbrukare?
    har tydligen gått med i bandidos efter vi separerade, men det har egentligen inte med saken att göra, polisen va inte där för att hämta honom, dom va där som stämningsmän/delgivningsmän.
    jag fick intriministisk vårdnad direkt på plats efter nästa förhandlning.
    det din vän bör göra är att sammarbeta, självklart...då det handlar om barnet och inte om dom! 
  • Jacqueline
    Anonym (trist) skrev 2013-08-29 09:26:21 följande:
    Vadå har hon tänkt företräda sig själv eller?Det är ju jävligt intelligent om hon nu inte vill att pappan ska "vinna" varannan vecka?!?Tingsrätten tar barnet i försvar och dömer utifrån barnets bästa alltid!!Varför vill hon inte att barnet ska ha mer umgänge med sin pappa egentligen?
Svar på tråden erfarenhet utblivit från tingsrätt?