• Anonym (Orolig)

Skilsmässa

min man funderar just nu på om han vill skiljas något jag inte vill. Han vägrar gå med på familjeterapi. vi är gifta i Sverige och har 3barn. Men vi flyttat precis till Sverige. Min man har ännu inte uppehållstillstånd. Det mesta av våra gemensamma pengar samt vårar företag är kvar i Australien. Nu undrar jag vad händer med vårdnaden om han vill flytta tillbaka till Australien? Säg att vi kommer tillsammans överens om att jag ska ha främsta vårdnaden men besöka Australien i 2 månader varje år (drog bara till med nån siffra). Ja är helt paranoid för att vi ska åka till Australien och han sen, eller rättare hans familj ska förhindra att vi reser tillbaka till Sverige. Vad gäller då?

• Svar på tråden Skilsmässa
  • Anonym (XXX)

Ni tänkte inte på detta innan ni skaffade barn, hur det skulle bli om ni skilde er?

• Anonym (korkad)
    Anonym (XXX) skrev 2013-08-28 19:45:42 följande:
    Ni tänkte inte på detta innan ni skaffade barn, hur det skulle bli om ni skilde er?
    Jo det är ju PRECIS sånt man tänker på när man skaffar barn och är gifta?!  ge konstruktiva svar isf idiotiska.

• Anonym (XXX)
    Anonym (korkad) skrev 2013-08-29 11:33:26 följande:
    Jo det är ju PRECIS sånt man tänker på när man skaffar barn och är gifta?!  ge konstruktiva svar isf idiotiska.

När folk köper ett hus (som ändå bara är en ytlig sak man kan sälja) så gör de budget och tar olika saker i beräkning. Men när folk skaffar barn med någon så ser de inte längre än näsan räcker. Det är väl klart man måste tänka till lite innan man skaffar barn med folk som i andra länder. Hur fungerar det om skiljer oss osv.
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2013-08-28 19:43:43 följande:
    min man funderar just nu på om han vill skiljas något jag inte vill. Han vägrar gå med på familjeterapi. vi är gifta i Sverige och har 3barn. Men vi flyttat precis till Sverige. Min man har ännu inte uppehållstillstånd. Det mesta av våra gemensamma pengar samt vårar företag är kvar i Australien. Nu undrar jag vad händer med vårdnaden om han vill flytta tillbaka till Australien? Säg att vi kommer tillsammans överens om att jag ska ha främsta vårdnaden men besöka Australien i 2 månader varje år (drog bara till med nån siffra). Ja är helt paranoid för att vi ska åka till Australien och han sen, eller rättare hans familj ska förhindra att vi reser tillbaka till Sverige. Vad gäller då?

Grundreglen är att en vårdnadstvist skall avgöras i det landet där den uppstod. Om det räcker med den korta tiden ni varit i Sveriga för att få ett avgörande i Svensk dosmtol vet jag inte. Kolla med någon expert, dvs advokat med inriktnig på internationell familjerätt.

Gör det inte det skall tvisten avgöras i Australien enligt deras lag.

Har ni väl fått en dom, i Sverige eller Australien, är det möjligt att kräva verkställighet i båda länderna.

Allra bäst är om ni kommer överens. T ex att en av er har barnen under terminenerna och den andra långa pass under skolloven.

Ingen rolig sits ni har.
Svar på tråden Skilsmässa