Hur hjälpa sambo?
Hej, kortfattat är vår historia att bi har 3barn ihop och varit tillsammans i 10 år. Min sambo har alltid haft perioder när han har varit deppad och tyckt att jag skulle vara lyckligare med någon annan. Men han kommer alltid ur det med kärlek,prat och tid. Häromdagen droppade han dock ett bombnedslag att han vill gå isär. Hans anledning är att han inte är lycklig. När jag frågar mer säger han att han i te vet vad han vill och kanske vill han stanna. Till saken hör att hans barndom var minst sagt kass ( föräldrar som i brydde sig, lämna han att ta hand om sig själv från mkt tidig ålder, trots det har orimligt höga krav) han var mobbad kände sig alltid utanför. Jag tror han är deprimerad med adhd bakom ( svårt att slutföra saker, humörsväningar (hög låg), massa tankar, rastlöshet,svårt att passa tider, känner sig alltid socialt utanför, tycker att han tänker bäst när han kör motorcross. Ingen lust att göra något, tycker livet bara är jobbigt, självmordstankar ). Min fråga är nu hur går jag vidare? De gånger jag har tagit upp att han bör se någon så avfärdar han det hela med att inget de säger kommer göra han bättre och att han vill inte äta några mediciner. Vet inte vad jag ska göra. Vill inte förlora våra relation eller vår familj.