"Man kan inte ge spädbarn för mycket mat", är det verkligen sant?
Jag har en 2 månader gammal bebis, som får ersättning (sedan start) och hon väger idag 7 kg och är 60 cm lång, hon är alltså rätt så rund :).
Hon äter ungefär 1100-1300 ml ersättning (Semper) per dag, det varierar hur många mål det blir om dagen, men oftast äter hon 150-200 ml/mål.
På BVC har de hela tiden sagt att "nejdå hon kan inte äta för mycket", "bebisar reglerar vikten själva" och "hon är så stor och fin". Stor och fin är hon och vi skulle givetvis aldrig neka henne mat eller så men jag har börjat fundera och googla en del på detta och har läst på flera ställen att man visst kan ge för mycket ersättning och att det går att övermata. Hon kräks en del och jag antar att det är överflödet som kommer upp? Men säg att hon kräks under måltiden, då slutar vi mata för att vi tänker att hon är mätt men hon börjar ofta att skrika igen och vilja ha mer. Jag vet inte hur jag ska tolka det?
Det jag har läst är att bebisar som ammas inte kan övermatas men däremot de som får ersättning för ersättningen innehåller mer av vissa ämnen.. Någon som vet något om detta?
Hur ska jag göra när hon kräks men ändå verkar vilja ha mer? Hon har napp men den brukar inte hjälpa vid dessa tillfällen..
Blev snurrigt, för att sammanfatta: Är det okej att fortsätta mata som jag gör? Kan det vara så att hon får för mycket och borde vi isåfall försöka minska lite? Hur gör man det samtidigt som man håller henne nöjd?
Hon får gärna vara en tjock bebis så länge det är "naturligt" och inte beror på att vi trycker i henne mycket mer än hon egentligen behöver..