• Anonym (Hotad)

Kallad till tingsrätt, vet inte om jag vågar.

Min FD som har vårdnad om barnen har stämt mig på högre underhåll för att jag tjänar mer pengar än honom som är sjukpensionär. Nu har det gått så långt som att det kallats till muntlig förberedelse eller vad det nu kallas.

Till saken hör att han tidigare hotat mig, även hans nya har hotat mig för några år sedan.
    Det kanske verkar fånigt men jag känner fruktansvärt obehag för att träffa honom särskilt om han har sin nya med sig.

Vad händer om jag inte kommer dit? förlorar jag automatiskt och blir dömd att betala allting?

• Svar på tråden Kallad till tingsrätt, vet inte om jag vågar.
  • Thotis90

Du blir dömd att betala vite (böter) om du inte infinner dig. Om du känner rädsla inför att infinna dig i tingsrätten så finns det hjälp du kan få. 

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Whitetrash86

Det finns ju möjlighet att ditt ex och speciellt hans nya inte får vara med när dom pratar med dig.. om det förklarar varför.

Om du inte kommer så kommer du åka på böter, fortsätter du att inte komma så kan dom döma iaf och då till hans fördel 

• Mli 014

Ring och prata med dem! Min bror jobbar på tingsrätten och svarar dagligen på frågor om hur det går till och vad som förväntas av en etc.

Man kan också få komma på "studiebesök" innan om man är väldigt nervös.

• Anonym (visst)

Ja, du kan bli dömd att betala ett högre underhåll men skulle tippa att du då måste tjäna minst 30.000 kr i månaden om inte ännu mer för att det ska bli så.

Det låter väldigt konstigt att han som har hotat dig om har vårdnaden om barnen? anmälde du inte det? Eller vill du inte ha vårdnad om barnen?

Det kan bli så att du inte behöver betala mer i underhåll alls. Kontakta en jurist o rådfråga.

• Fettofar

Den hjälpen är bara skit. Det bästa du kan göra är att stå på dig och visa att du inte är rädd för dem. De bruka oftast bara vara tomma ord eftersom när folk hotar någon många gånger kommer de aldrig hända något, folk som menar allvar bruka hota Max en gång sen fullföljer de hotet, skulle de hota fler gånger tappar de respekten och de blir bara fjantigt. Så mitt råd är att stå på dig och visa att du inte är rädd.

• Anonym (johannesörten)

Hej anonym du behöver verkligen en jurist.jag har tips på en fantastiskt duktig om du bor i gbgområdet. han har hjälpt mig genom tvist om både vårdnad och boende med bra resultat. gunnar flodin hter han.

• Anonym (Hotad)
    Anonym (visst) skrev 2013-08-31 08:30:35 följande:
    Ja, du kan bli dömd att betala ett högre underhåll men skulle tippa att du då måste tjäna minst 30.000 kr i månaden om inte ännu mer för att det ska bli så.

Det låter väldigt konstigt att han som har hotat dig om har vårdnaden om barnen? anmälde du inte det? Eller vill du inte ha vårdnad om barnen?

Det kan bli så att du inte behöver betala mer i underhåll alls. Kontakta en jurist o rådfråga.

Jo, jag tjänar runt 40.000 i månaden.
    Det om vårdnaden är komplicerat, jag hade en del problem för 10 år sedan när vi separerade, han ljög dessutom med stöd av sin nya och vips hade han vårdnaden... De har även lärt barnen att hata min nya flickvän så för barnens skull har jag valt att inte bråka mer.
  • EllisBell

Hur mycket betalar du i dagsläget i underhåll? Hur mycket vill ditt ex att du ska betala?

• Anonym (Hotad)
    EllisBell skrev 2013-09-12 17:51:22 följande:
    Hur mycket betalar du i dagsläget i underhåll? Hur mycket vill ditt ex att du ska betala?

Betalar 1273 x 2. Jag krävs på runt 3000 x 2.
  • EllisBell

Varför betalar du minimibeloppet när du har så bra inkomst? Är det inte självklart att man vill att ens barn har det så bra som möjligt? Istället för göra upp och unna dina barn lite mer eftersom du nu har så hög lön låter du ärendet gå till tingsrätten????

• Anonym (Hotad)
    EllisBell skrev 2013-09-12 19:24:56 följande:
    Varför betalar du minimibeloppet när du har så bra inkomst? Är det inte självklart att man vill att ens barn har det så bra som möjligt? Istället för göra upp och unna dina barn lite mer eftersom du nu har så hög lön låter du ärendet gå till tingsrätten????
    De har ljugit om kostnader och sina inkomster för att jag ska bli tvungen att betala så mycket som möjligt, dessutom har de ringt och hotat och sagt att "Nu är det bäst att du börjar betala, annars". Han är dessutom skyldig mig nästan 200 000 för ett lån han sket i att betala när vi separerade, plus att han tog alla pengar för vår gemensamma bostadsrätt. Ska jag bara betala tycker du?
  • Grappa

Ditt ombud kan naturligtvis berätta för dig vilken strategi du bör hålla, varför frågar du inte henne/honom?

Svar på tråden Kallad till tingsrätt, vet inte om jag vågar.