• Anonym (rädd för läkare)

Rädd för att gå till läkaren...

Jag skulle behöva stöttning eller fler som kan berätta om samma situation. :/ Det är så att jag är rädd för att gå till läkaren. Dels på grund av att jag blev bemött på ett konstigt sätt av en läkare som granskade mig på ett udda sätt och började prata om helt andra, privata saker (som inte angick läkaren) och som jag inte vill gå in på.  Jag är rädd för att bli oseriöst bemött, att läkaren tycker att jag är löjlig. Att läkaren tycker att jag ser fet ut eller att jag ska få ett livshotande besked. :(

Någon som har något tips eller varit i samma situation? :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-28 12:05
    Råkade påsta tråden i missbruk. Den ska egentligen ligga under "kroppsligt".

• Svar på tråden Rädd för att gå till läkaren...
  • Anonym (z)

Får man fråga vad du söker för? Dvs, vad är orsaken att du söker läkarvård? Det kan vara lättare att ge hjälp ang vad läkaren troligen gör/säger och fokuserar på.

Anonym (z) skrev 2013-08-28 12:21:00 följande:
    Får man fråga vad du söker för? Dvs, vad är orsaken att du söker läkarvård? Det kan vara lättare att ge hjälp ang vad läkaren troligen gör/säger och fokuserar på.
    Jag har en jättekonstig känsla på ena sidan av kroppen (inte den andra) och har haft i en månad. Det känns som pirrningar.
    Anonym (rädd för läkare) skrev 2013-08-28 12:27:02 följande:
    Jag har en jättekonstig känsla på ena sidan av kroppen (inte den andra) och har haft i en månad. Det känns som pirrningar.
    Är rädd att det ska vara någon hjärt- eller kärlsjukdom eller vad det nu kan vara. :(
  • Anonym (z)
    Anonym (rädd för läkare) skrev 2013-08-28 12:27:02 följande:
    Ja, det är ju ganska diffust. Då får du nog räkna med att läkaren försöker ställa alla möjliga frågor för att komma fram till vad detta kan vara. Är det hela halvsidan av kroppen (arm, ben, mage, ansikte...)? Pirrar det hela tiden? Svaghet? Haft något liknande förut?

Det låter inte alls som någon hjärt/kärlsjukdom. De brukar inte visa sig med halvsidiga pirrningar i kroppen.

Jag antar att läkaren kanske vill ta vissa blodprover också.

Sådant här kan vara psykiskt, men behöver såklart inte vara det. Därför kan jag tänka mig att läkaren även ställer frågor om hur du mår rent allmänt, hur du sover, äter, jobbar, osv, samt om du tar andra läkemedel eller har tidigare psykiatriska besvär. Alkohol och nikotin ingår som standardfrågor.
    Anonym (z) skrev 2013-08-28 12:45:10 följande:
    Ja, det är ju ganska diffust. Då får du nog räkna med att läkaren försöker ställa alla möjliga frågor för att komma fram till vad detta kan vara. Är det hela halvsidan av kroppen (arm, ben, mage, ansikte...)? Pirrar det hela tiden? Svaghet? Haft något liknande förut?

Det låter inte alls som någon hjärt/kärlsjukdom. De brukar inte visa sig med halvsidiga pirrningar i kroppen.

Jag antar att läkaren kanske vill ta vissa blodprover också.

Sådant här kan vara psykiskt, men behöver såklart inte vara det. Därför kan jag tänka mig att läkaren även ställer frågor om hur du mår rent allmänt, hur du sover, äter, jobbar, osv, samt om du tar andra läkemedel eller har tidigare psykiatriska besvär. Alkohol och nikotin ingår som standardfrågor.
    Det kommer och går men försvinner inte. Det pirrar i armen, benet och även i ansiktet.
    Nä, det försvinner så det pirrar inte hela tiden, men det kommer  tillbaka så jag har känt det varje dag i en månad. Nä ingenting sånt som inte har gått bort, detta är första gången det inte går bort.

Svar på tråden Rädd för att gå till läkaren...