• kudden12

jag har en pojke med autism..behöver lite hjälp här

Hej.jag har en pojke som nyss fyllt 7 år.
    för ungefär 6 månader sedan började vi med utredning på min lilla älskling,då han har haft det lite jobbigt i förskolan,dels med kontakten av andra barn,men också koncentrationen och förståelse..han är lixom lite i sin egen värld " eller vad man ska säga,,fröken fick alltid förklara flera gånger för honom,och han blev tvungen att alltid ha någon vid sin sida,både på rasterna och på lektionerna..Vi började då med utredning,som visade på autismspektra samt lätt utvecklingstörning..jätte super tråkigt,även om han såklart fortfarande  är vårt allt.så är det ju ändå jobbigt att få ett sånt besked..Han har gått 6-års 2 gånger,och har nu,efter sommarlovet börjat i 1an.Varken jag eller min man är särskilt insatta i autism,,han har ju så "lite",,det är bara vissa gånger man märker på honom att han inte riktigt är som sina andra jämnåriga..men man blir ju så "hemmablind" eller va jag ska säga,,man blir lixom van vid det här mönstret,att varken jag eller min man tycker att det är någe "fel"..det är när man träffar andra jämnåriga,som kanske går i hans klass,som man faktiskt märker att det finns lite skillnader.
    min önskan den här sommaren har varit att han skulle lärt sej cykla och simma,,men han är rädd för att cykla,då han har lite dålig balans,,så det har inte gått någe vidare,,man ledsnar ju som förälder när han inte vill,utan bråkar innan man ens tagit fram cykeln..simma går ju sådär,vi var iväg senast igår,och nu har vi börjat lite utan armpuffar,,så det tror jag kommer snart..
    jag vill järna ha lite hjälp av andra föräldrar som har barn med lite samma problem,,finns det kanske andra trådar om ämnet,som jag kan läsa på?mvh  

• Svar på tråden jag har en pojke med autism..behöver lite hjälp här
  • Blixa

Du är så välkommen här! Jag har en pojke med AS. Han fyller åtta nästa vecka och kan inte cykla ännu. Precis som din son så har han tyckt att det var jobbigt med balansen och inte velat. Sparkcykel har han dock accepterat! :) Då tränar man ju också balans och motorik. Simningen har precis släppt och det är han mycket stolt över.
    Vi har valt att fokusera på simning. Åker ofta till badhuset och har kul. Cyklingen har vi helt släppt tills vidare. Blir bara negativt. 

• Kerubmamman

Jag har två autistiska pojkar, 7 och 9 år gamla. 

När det gäller cykling så rekommenderar jag springcykel för att träna balansen innan man komplicerar saken med att dessutom trampa. 

Vi ska via handikappidrotten börja simträna. http://www.handikappidrott.se/templates/Page.aspx?id=2887
    Kolla upp vad det finns för alternativ där du bor. 

Hur är er kontakt med habiliteringen? De borde kunna hjälpa dig/er med information och eventuella hjälpmedel.
    Vår äldre grabb gjorde de en motorikbedömning för att se hur stora problem han hade med balans osv. En del barn får utskrivet trehjuliga cyklar när problematiken är för stor för tvåhjulingar. (Men sånt kan variera stort mellan länen)

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • UnikFamilj

Länkar till min hemsida här, då jag föreslår att du läser på om sensomotorik! Ett barn med sen sensomotorisk utveckling har väldigt ofta inlärningssvårigheter, och med rätt träning kan detta påverkas rejält. Var bor ni..?

www.unikfamilj.se

Just områden motoriska och perceptuella svårigheter hos barn med autism, ligger mig av självklara skäl varmt om hjärtat. Jag har tre barn med autism och diverse tilläggsdiagnoser, och vi lägger stor vikt vid den sensomotoriska träningen. Har han problem med både cykel och simning, kolla upp det här! 

Svar på tråden jag har en pojke med autism..behöver lite hjälp här