• Halabala

Tvingas städa toaletterna i skolan?

Hej! Det är så att min dotter som går i åttan klagar om att man är tvungen att städa skolan i några veckor. Det är it e frivilligt. Jag undrar här om man faktiskt kan göra så? Självklart så ska man städa efter sig men man ska väl inte tvingas städa toaletterna?

• Svar på tråden Tvingas städa toaletterna i skolan?
  • krakel

Har de haft problem med smutsiga toaletter?? Åren efter jag gått ut högstadiet så "tvingades" eleverna städa toaletterna. Syftet med det va att förstå vilket skit de ställer till med o va det innebär att städa efter andras skit.

• cackaka

Jag som tidigare arbetat som lokalvårdare på skolor tycker det är jättebra att eleverna får ta del av mitt jobb. För oftast fattar de inte att det är någon son måste ta hand om skiten de ställer till med, en människa som måste torka bort det de kladdar ner. Jag märkte stor skillnad när eleverna fick va delaktiga i vårt jobb, de blev liksom lite mer ordentliga på att kasta skräpet där det ska va och sluta upp med att kladda ner väggar, golv och annan inredning.

• Dr Mupp

Troligen har det varit problem med skitiga toaletter. Att lära ungarna att ta undan efter sin egen skit brukar göra att det håller rent och fint runt sig.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Nape

Ja, tonåringarna brukar klaga på detta. Det är "fett orättvist" och varför ska JAG städa- jag är ju inte städerska? Och städa toaletter, guuuud så hemskt!

Jag klagade också. När jag var tonåring. Idag, som tonårsmamma, tycker jag det är bra. Det lär barnen mycket och det ÄR inte farligt att behöva jobba lite ibland. Faktiskt.

Vi fick även hjälpa till i skolköket. Toppen!

När barnen kommer hem från skolan klagar de alltid på något. *gnider på en liten fiol* Potatisen var överkokt, rasten var för kort och grannklassen fick minsann ha det mycket roligare. Jag brukar inte haka på mina barns gnäll- livet ÄR inte alltid rättvist.

• Som snö

Det gnälls på att skolan är dålig. Att eleverna inte hinner lära sig räkna och skriva.

Men lära sig städa offentliga toaletter hinns det med?

Märklig prio...

• krakel

Fast då kan man ju fråga sig vart alla vuxna gått för "toalett vetts kurs" kolla bara på alla offentliga toaletter. Nån annan som tar hand om det med

• SIN74
    krakel skrev 2013-10-05 10:48:55 följande:
    Fast då kan man ju fråga sig vart alla vuxna gått för "toalett vetts kurs" kolla bara på alla offentliga toaletter. Nån annan som tar hand om det med
    Haha ja, just det!
    Det är väl just det! Den där annan som ska ta hand om allt. 

Svar på tråden Tvingas städa toaletterna i skolan?