• bintang

"Dagens värd" i skolan

Hej!
    Äldsta dottern har börjat första klass. I klassen har dom något som heter "Dagens värd", detta innebär att vara ngn slags 'ordningsman', tror jag.

Hur som haver så ska barnet tala inför klassen och det är här problemet sätter in. Dottern är blyg och tystlåten och gruvar sig redan dagar innan det blir hennes tur för denna syssla.

Har någon något tips hur man kan göra detta mer uthärdligt för henne?

• Svar på tråden "Dagens värd" i skolan
  • strojes

Har ni pratat med hennes lärare om hur hon känner inför den uppgiften? Ni kanske ska försöka få en kvart där du, ditt barn och läraren kan prata lite om detta med att vara "dagens värd" och vad som skulle kunna göra det lättare för dottern.
    Kanske kan läraren sätta/ställa sig på ett bra ställe i klassrumet så att din dotter kan titta på henne och "prata till henne" och försöka tänka bort alla andra.

Själv hade jag dött hellre än att göra en sådan grej. Jag var så otroligt blyg när jag började skolan att jag inte räckte upp handen eller svarade när min fröken ställde en fråga till mig, jag bara skakade på huvudet som att jag inte kunde... kommer inte ihåg hur länge detta höll i sig på den nivån. Har fortfarande stora problem med att prata inför grupp och alla muntliga redovisningar var en pina genom hela skolan (hela vägen upp till gymnasiet). 

• Annelie 76

Jag har också jobbigt för sånt här men jag vet å andra sidan att enda sättet att bli bekvämare är att göra det oftare... Men det brukar vara lättare om man är förberedd på vad man ska säga/göra. Jag har alltid haft mycket lättare att sjunga och agera inför folk än att hålla föredrag eller (hemska tanke) bara säga nånting inför andra. Kanske kan ni hjälpas åt med förberedelser eller öva på vad hon ska säga eller göra och att det då blir lite lättare...

• bintang

Tack för era vettiga svar! Ja, jag ska ta ett samtal med lärarinnan. Det är möjligt hon inte vet om dotterns ovilja till detta.

F ö var jag likadan i skolan. Jag, liksom en del andra, ville helst bara hålla mig i bakgrunden. Men på den tiden var det ok om elever var introverta.
    Men i 30-årsåldern 'släppte' det och har idag inga problem att tala inför grupp - om man nu kan tycka det att det är så givande.

Svar på tråden "Dagens värd" i skolan