• sandratjejen

andra hästmänniskor som lägger sig i!!

Har en häst som är känslig mot insekter och andra flygfän.

Problemet är att han inte kan ha flugtäcke då han får skav av de har självklart provat olika men de är materialet som är problemet.
    Han har nu fått ha ett annat TUNT täcke som andas för att skydda han och de har hjälpt han bra.

Men nu har vissa människor gått och gnällt hos en av stallkompisarna om att de inte är ett flugtäcke och tänker anmäla mot detta om ja inte tar av de.

Dom har givetvis inte sagt något till mig personligen.

Men varför kan inte folk bara låta andras saker vara ifred eller istället fråga MIG om varför han har de täcket?
    Kan dom inte inse att de finns en anledning till varför han har ett annat täcke??

Måste hästfolk jämt vara så jävla duktiga och tro att dom vet bäst om andras hästar!!??

Blir så jäkla irriterad och spec när "kompisen" inte heller tänker berätta vem som sagt de så ja kan prata med dom istället är de meningen att han ska lida för att dom tycker de täcket är fel men ändå inte vet varför??

Elle har jag så jäkla fel???

• Svar på tråden andra hästmänniskor som lägger sig i!!
  • Emmut

Sålänge inget skadar hästen får man göra som man vill. En del har haft invändningar mot att mina hästar är ute året runt.

Förresten, du har inte testat switch eller nån spray?

• sandratjejen
    Emmut skrev 2013-08-27 12:25:05 följande:

Sålänge inget skadar hästen får man göra som man vill. En del har haft invändningar mot att mina hästar är ute året runt.

Förresten, du har inte testat switch eller nån spray?

Japp jag har provat alla möjliga sprayer men dom hjälper ju inte :(

vi står bredvid en ladugård med kossor också så drar ju sig en hel del flugor och skit runt där med.

Men om dom nu kommer och kollar en sa min stallkompis att jag blir skyldig att betala en avgift på 1800 och sen en efterkontroll.

Ja tycker inte detta är rätt?? Eller??
  • Emmut

Det låter ju skumt?

Min ena är känslig för flygfän han med, men vi har switch och sedan nån salva med tjära i (kommer inte ihåg vad den heter) på bogen där han är känsligast

• Majsan70

Hmm...skriv FLUGTÄCKE med stora bokstäver så kanske de inte lägger sig i.

I övrigt kan jag tipsa om Forevers Jelly blandat med deras heatlotion. Detta använder jag till dotterns ponny för att slippa otäcka flugfän. I övrigt mockar vi hagarna varje dag för att få bort så mycket flugor vi kan.

• Adut 27

Ser man en häst som har täcke en dag som denna (vi hade 24 grader) så ser det ju hemskt påpälsat ut, säkert därför de reagerar.
    Så länge du ser till hästens bästa och att den inte får värmeslag. Kan du inte byta hage?
    Höj på ögonbrynen bara... det är din häst och du bestämmer. Kommer djurskyddsinspektörer ut så får du väl förklara för dem.
    Det finns alltid folk som lägger sig i. Och vi hästfolk är ju jävligt speciella, eller hur ;)

Jag vet en häst som hade höst/regntäcke på sig ute och det var 30 grader och ingen skugga i hagen. Rena plågeriet.

• JessicaDeluxe79

Väldigt typiskt hästfolk skulle jag säga. Det är inte många som får vara helt ifred för kritik men det är väldigt få som lägger någon energi på att ta reda på VARFÖR folk gör saker.
    Låt djurskyddet komma, och skicka räkningen till de som ringt dit dem.
    Eller ännu bättre, ring dit dem själv och be de som kritiserar vara med och höra vad de säger så kanske (men bara kanske, det rör sig om hästfolk) de håller klaffen sen. I alla fall tills nästa gång du gör något "fel".
    Jag hade nog satsat på att byta stall alternativt tagit upp detta med den stallansvarige och låtit den ta en diskussion med de berörda. Man ska inte behöva vara orolig över förtal och annat i sitt "eget" stall.

En gång stalltjej, alltid stalltjej. Jag bloggar på nevve.se
  • JessicaDeluxe79

Väldigt typiskt hästfolk skulle jag säga. Det är inte många som får vara helt ifred för kritik men det är väldigt få som lägger någon energi på att ta reda på VARFÖR folk gör saker.
    Låt djurskyddet komma, och skicka räkningen till de som ringt dit dem.
    Eller ännu bättre, ring dit dem själv och be de som kritiserar vara med och höra vad de säger så kanske (men bara kanske, det rör sig om hästfolk) de håller klaffen sen. I alla fall tills nästa gång du gör något "fel".
    Jag hade nog satsat på att byta stall alternativt tagit upp detta med den stallansvarige och låtit den ta en diskussion med de berörda. Man ska inte behöva vara orolig över förtal och annat i sitt "eget" stall.

En gång stalltjej, alltid stalltjej. Jag bloggar på nevve.se
Svar på tråden andra hästmänniskor som lägger sig i!!