• Anonym (sofie)

Han har alkoholproblem tror jag, hur påverkar det barnen?

Jag är tillsammans med en kille sedan snart 3 månader. Tyckte inte det var så konstigt i början att han drack 6 av 7 dagar i veckan för det var ju semester, så antog det var ok och normalt då.. Men nu har jag börjat fundera över det lite mer, på hur mycket som är normalt att dricka. 
    Han dricker 2-3 starköl eller minst 2 glas vin varje kväll och på helgen blir det minst dubbelt så mycket, ofta flera vinflaskor på helgen på en kväll. Det händer att han inte dricker något nån enstaka kväll ibland men då är det för han glömt köpa... 

Han har berättat att hans exflickvän gjorde slut pga. att han drack för mycket, och det var flera år sedan, så han har druckit så här mycket i många år och nu säjer han till mig att jag är första flickvännen som inte "klagat" på att han dricker..

Jag har två små barn också så har börjat fundera lite på om det kanske är dåligt för barnen att växa upp med någon som dricker varje dag? Även om dom inte märker det nu så kommer dom väl märka det när dom blir lite äldre? 

Finns det någon här som lever med en kille som dricker varje dag? Har det påverkat barnen? Har ni blivit lyckliga tillsammans eller har det gått utför?         

• Svar på tråden Han har alkoholproblem tror jag, hur påverkar det barnen?
  • Anonym (varning)

Där hade jag som du också sett lite varnings flaggor..

Känner han att han måste dricka varje dag för att kunna slappna av så har han ju definitivt ett alkoholproblem.
    Jag hade inte lagt ner mera tid på honom om han kommer fortsätta dricka dom här onormala mängderna varje dag. Jag menar, ni har ju bara träffats i 3 månader plus att du har barn som självklart kommer bli påverkade av det.
    Min pappa var alkoholist när jag var liten (är väl fortfarande eftersom man aldrig riktigt blir frisk) och jag har fortfarande i vuxen ålder svårt att se äldre människor fulla... 

• frappa

TS du nämnde inte en enda sak om hur han är när han har druckit.
    Är han som annars, så är ev. påverkan minimal.
    Men är han våldsam, högljud, psykiskt eller andra stora personlighetsförändringar.
    Så kan man börja diskutera i hur bra det är.

Så ens bedömning gör man utifrån i hur man är och inte vad som man stoppar i munnen.
    Folk gör ofta det felet.
    Sen givetvis är ju det inte optimalt att dricka var och varannan dag för ens hälsa.

Svar på tråden Han har alkoholproblem tror jag, hur påverkar det barnen?