• Goran Bang

När berätta om utomjordingar för barn?

Hoppas få lite "input" på en fråga som förbryllar mig:

blev i helgen på ett släktkalas utskälld av min frus kusin eftersom jag enligt henne "skrämt barnen". 
    Skrämma innebar i det här sammanhanget att jag för några barn (i åldern 5 - 9 år) lugnt och metodiskt berättade om Roswell-incidenten och att det eventuellt finns intelligent liv ute i rymden. 

I mitt tycke var barnen intresserade och lyssnade storögt. Enligt mamman skrämde jag upp dem.

Vad är er åsikt - när kan man berätta för barn om att vi kanske inte är ensamma i universum?

//Göran Bång
    Journalist och författare
    viceordf. i Närkontakten
    www.narkontakten.se

• Svar på tråden När berätta om utomjordingar för barn?
  • lövet2

Min åsikt är att man bör använda sig av samma gränser som för religion; för sina egna barn berättar man när man tycker det passar, men andras barn låter man bli. Tonåringar som aktivt frågar, kan man däremot prata med om sin personliga övertygelse, även om det inte är ens egna barn.

• Fanny b

Jag håller med lövet2, sina tankar om UFON bör man undvika att prata om när det gäller barn, undantag tonåringar Dels för att om man inte noga talar om för barnen att det finns olika åsikter om detta så finns risken att barnen tar detta som en sanning. Jag tycker barn ska uppmuntras till att bilda en egen uppfattning om saker och ting. Och dels för att man kan riskera att skrämma barnen genom att omedvetet använda sig av formuleringar som barnen inte förstår. 

• Klotjohan

Även om Pentagon erkänner nu att Area 51 existerar så ska man inte dra för stora växlar på roswellincidenten. 

Jag säger som så här:
     Liv i universum- ja, skulle barn fråga så säger ja gatt sannolikheten att det finns liv i universum är större än att det inte skulle finnas. Det är en religiös inte en vetenskaplig ståndpunkt att liv bara finns på jorden.

Kommer utomjordingar hit och besöker oss? för bort folk, stympar boskap eller styr världen? -Nej hade jag sagt. Inget man behöver engagera barn i om de inte är stora nog att läsa/ se på tv om det själva.

The truth is out there... 

Svar på tråden När berätta om utomjordingar för barn?