• SmuFli

Katterna blir ej vänner

Hallå alla kattvänner!
    Vi har en kastrerad honkatt 5 år och skaffade en till honkattunge för snart tre månader sedan.
    Första två veckorna verkade allt gå bra, men sen har det bara blivit värre! Våran gammelkatt har blivit väldigt arg, hon morrar mest hela tiden, fräser och springer ifrån oss och lillkatten. Vi får knappt klappa henne och hon vill bara ut hela tiden, ibland är hon borta i fyra dygn. Hon äter bra. Men så idag har hon kissat inne... 
    Är det någon som kan hjälpa oss!
    Tacksam för tips och råd! 

• Svar på tråden Katterna blir ej vänner
  • Majsan70

Din lilla katt uppnår snart "mogen" ålder och ordning skall skipas i leden. Vill du försöka lugna ner det hela så skaffa Feliway. Se till att det finns ordentligt med krypin till båda katterna och se till att det finns lådor nog samt flera matplatser.

• Chava

Kommer låta dumt - men har funkat för mig. Smörj tonfiskolja på huvudet på den lilla katten och stäng go katterna i ett rum tillsammans.

• SmuFli
    Majsan70 skrev 2013-08-26 21:08:33 följande:
    Din lilla katt uppnår snart "mogen" ålder och ordning skall skipas i leden. Vill du försöka lugna ner det hela så skaffa Feliway. Se till att det finns ordentligt med krypin till båda katterna och se till att det finns lådor nog samt flera matplatser.
    Har haft Feliway i 6 veckor, två toaletter och två matplatser... Blir det ännu värre när hon blir könsmogen? Har tänkt ge henne p-piller för att ta en kull på henne sen.
  • SmuFli
    Chava skrev 2013-08-26 21:10:57 följande:
    Kommer låta dumt - men har funkat för mig. Smörj tonfiskolja på huvudet på den lilla katten och stäng go katterna i ett rum tillsammans.
    Haha! Ja det lät lite roligt, men måste nog provas! Tack!
  • Rikkitikki

Katter är inte flockdjur och det kan vara väldigt svårt att få dem att acceptera varandra. Feliway kan funka, komplettera med ett kosttillskott, som verkar "lugnande" dvs tar udden av oron; Zylkene. Finns att köpa hos veterinär. Calmex är åxå ett "lugnande" kosttillskott man kan ge under kort period. Lugnande i den bemärkelsen att det inte är medicin, utan tillskott som är naturlig framtagna. Ring din veterinär och rådfråga, de hjälper dig.

Tyvärr kan det bli så att de aldrig kommer överens och ni måste ta beslut att lämna bort en av dem. Lycka till!

Mvh leg Djursjukskötare

• Laura Lynn

Jag tror att det är ganska vanligt att det blir så när man sammanför en busig kattunge med en lite äldre lugnare katt. Därför fungerar det enligt min erfarenhet bättre med två kattungar tillsammans med en vuxen katt, den får oftast vara mer i fred då. 

• IceJossan

Om det är så här illa mellan dem är det som gjort att misslyckas totalt om du håller lillan fertil och dessutom låter henne få ungar. Det kommer bli 10 gånger värre. Tyvärr låter det som att din äldre kisse är en ensamkatt helt enkelt och bara mår dåligt i andra kissens sällskap :( Och jag är ändå den som förespråkar att katter ska ha en kompis..

• Majsan70
    SmuFli skrev 2013-08-26 21:47:14 följande:
    Har haft Feliway i 6 veckor, två toaletter och två matplatser... Blir det ännu värre när hon blir könsmogen? Har tänkt ge henne p-piller för att ta en kull på henne sen.
    Är det inte en ren avelskatt så kastrera. Och ja när de blir könsmogna så ändras allt hemma och det kan bli oordning i leden ett bra tag o om man har otur för alltid.

Två av mina avelskatter bråkar för fullt så jag vet hur jobbigt det kan vara. Eller rättare sagt den ena är på den andra konstant.  Att jag behåller dem fertila är just för vår avels skull men jag funderar starkt på kastrering i alla fall för den ena av dem.

Prova nån toa till o fler mat o sovplatser.
  • Mandel

Vi har nu haft den nya katten i 3 år och det fungerar fortfarande inte. Den gamla fräser om den kommer för nära och den nya ska leka/slåss/busa titt som tätt vilket inte uppskattas alls av den äldre. Det går upp och ned och ibland är det lugnare och ibland är det världens liv. 
    Vi blir helt lyriska om de klarar av att passera varandra med 1m mellanrum utan att fräsa och flyga på varandra... 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • IceJossan
    Mandel skrev 2013-08-27 07:17:56 följande:
    Vi har nu haft den nya katten i 3 år och det fungerar fortfarande inte. Den gamla fräser om den kommer för nära och den nya ska leka/slåss/busa titt som tätt vilket inte uppskattas alls av den äldre. Det går upp och ned och ibland är det lugnare och ibland är det världens liv.  Vi blir helt lyriska om de klarar av att passera varandra med 1m mellanrum utan att fräsa och flyga på varandra... 

Jag skulle ha omplacerat den ena av dem för länge sen om jag var i samma sits. Hur sjutton kan du låta dem bo så, när de så uppenbart funkar riktigt dåligt ihop så att båda går miste om den harmoni de borde ha i sitt eget hem?!
  • nemo1

Släpp inte ut den gamla katten så länge det inte funkar där hemma, risken är stor att katten drar för alltid. Och huskatter finns det så att det svämmar över så fler behövs verkligen inte. Gammelkatten kommer garanterat sticka om du låter den yngre få ungar då en dräktig katt blir ranghög.
    Kastrera katten omedelbart för att få lugn i hemmet. 

• Mandel
    IceJossan skrev 2013-08-27 15:19:10 följande:

Jag skulle ha omplacerat den ena av dem för länge sen om jag var i samma sits. Hur sjutton kan du låta dem bo så, när de så uppenbart funkar riktigt dåligt ihop så att båda går miste om den harmoni de borde ha i sitt eget hem?!
    Eftersom vi har ett stort hus och en stor trädgård så går det ändå bra. De har var sina sovplatser och varsin låda och matplats.
  • SmuFli

Tack för alla bra svar o tips! Blir så glad när man kan få hjälp!

• Birmafröken

För att katter ska fungera ihop och acceptera varandra måste de få rätt förutsättningar för det.

1. Båda katterna måste vara kastrerade.

2. Katterna måste få gemensamma rutiner och vanor som innefattar den andra kattens närvaro, dvs vistas på inomhusreviret samtidigt under en stor del av dygnet, förslagsvis nattetid efter kvällsmålet. Nu i början måste de hållas inne ännu större del av dygnet och inte vara ute alls utan uppsikt. Att den ena katten har möjlighet att hålla sig borta dagar i sträck är inte alls bra.

3. För att katter ska kunna komma överens och acceptera att dela inomhusrevir måste resurserna där vara tillräckligt många så att det inte behöver uppstå onödig konkurrens kring dem. Resurser är t.ex. toalådor, matplatser, mat, utkiksplatser, klösmöjligheter, gömställen, social kontakt med ägaren, och sovplatser.

Svar på tråden Katterna blir ej vänner