• smn

Madrass i spjälsäng?

Har precis inhandlat spjälsäng, men vi köpte inte med någon inredning denna gång. Vad har ni för erfarenhet, ska man ha resårmadrass eller skumgummimadrass? Skumgummimadressen på IKEA verkade så tunn. hur länge ligger bebisarna i sin spjälsäng?

• Svar på tråden Madrass i spjälsäng?
  • Vanna

Hej!

Skumgummimadrass räcker nog alldeles utmärkt. Resårmadrass med bäddmadrass till är också bra, men dyrare. Vi har en sådan, eftersom vi fick den. Vi gillar den mycket, men det hade nog blivit en av skumgummi om vi hade köpt den själva. Resårmadrassen utan bäddmadrassen är hård, så bäddmadrassen behövs nog. Tänk på att Ikeas mått på sängar och madrasser skiljer sig från dem i andra affärer!

• Tossan79

Jag har köpt Sultan Blunda skumgummimadrass och Sultan Slumra bäddmadrass att ha ovanpå från Ikea - tycker dock fortfarande att det känns rätt så hårt för en liten bebbe att ligga på..... Vad tror ni?

• L2K

HEj. Vi har ikeas skumgummimadrass och deras bäddmadrass i spjälsängen.

Största anledningen till bäddmadrassen var av tvättskäl.

• Ezereht

Hur tjockt och mjukt underlag man behöver beror ju på vikten. En liten baby väger inte särskilt mycket så madrassen behöver inte vara så tjock. Tror en skumgummimadrass med en tunn bäddmadrass som är lätt att tvätta ovanpå är hur bra som helst. Många har ju sina spädisar att sova i barnvagnen/hårdlift och den madrassen är då inte mer än 3cm (i min vagn iallafall).

• Sockret

Vi har köpt resårmadrassen och bäddmadrassen från Ikea till spjälsängen, detta för att vi just tyckte att skumgummimadrasserna var så tunna och kändes väldigt knöliga. Tycker det känns jätte mjukt och skönt just med denna variant.

• Justitia

Vi har också köpt resårmadrassen och bäddmadrassen från IKEA. Tyckte inte heller att skummgummimadrassen kändes tillräcklig. Bebisen ska ju säkert ligga i sängen tills den är 2-3 år och då verkade den andra för tunn. Men det är säkert jag som är överkänslig!

• Skruttet

Jag hittar inte resårmadrassen som har de rätta måtten till spjälsängen - sitter och kollar på nätet som en tokig...Är det någon som vet vad madrassen heter?

• Fia113

Undrar vad priserna är på de olika madrasserna?
    Ngn som vet?

• Skruttet

www.ikea.se har en sida där prisuppgifterna finns, har hittat den där plastskummadrassen SULTAN Blunda, den kostar 139 kr. Men resårmadrasserna finns ju bara i storlek 200 cm...borde inte de finnas med exakta spjälsängsmått också?

*puff puff*

• Värmlandstös

Vår son sov i spjälsängen tills han var 16 mån och det är ung så länge som våra vänners barn sovit också. Vi hade skummadrass (från Jysk) och den kändes inte för tunn för honom.

• smn

Tack för tipsen. Vi inhandlade resårmadrassen, den kostade mer än sängen, 359 kronor, sängen kostade 329. Och en mäddmadrass för kanske 139, på IKEA, med samma mått som deras säng, 55*110. I mina böcker står det att barnen kan sova där i tills de blir 3 år, men i verkligheten verkar ni ha en mycket kortare tid i den.

Har man kudde till en nyfödd bebis???

• smn

Jag tror att resårmadressen hetter typ Drömma och bäddmadressen slumra

• Skruttet

Tack smn, ska surfa in å kolla

• Värmlandstös

Om man ska ha kudde eller inte verkar variera. Ena stunden ska man ha en jättelåg och nästa är det bättre med en som är lite högre. När vi köpte för två år sedan hade det kommit en studie att bebisar visst skulle ha en kudde (normal hög) men som sagt det kanske har ändrat sig.

• mymlis

Det kommer antagligen att bli en Tempur madrass för våran loppa. Kommer ju nog att kosta mer än själva sängen, men men... De är ju trots allt jätte bra!

• Skruttet

Nä, hittar inte :-/ Drömma fanns bara kudde..och slumra ingenting - kanske inte allt finns på nätet?

• Mandy

Bebisarna behöver inte så mjuk madrass så att köpa en dyr verkar onödigt! Vi har min gamla skumgummimadrass och den sover min dotter utmärkt på!

Jag skulle nog börja med en vanlig säng till min dotter vid 1,5 fast vi får se för nu bor vi så trångt. Min kompis gjorde så och det funkade jättebra.

Visst får de kanske plats i sängen till 2-3 år men jag tror många byter till växa säng eller vanlig tidigare. Många barn vill ju inte vara inspärrade.

Nä, satsa inte så mycket pengar på madrass är mitt råd.

Svar på tråden Madrass i spjälsäng?