• ellabellagbg

pappa sköter inte våran dotters hygien.

Hjälp mig! Min dotter är kraftigt överviktig och mår jätte dåligt över detta. Har varit i kontakt med skola,skolsköterska och en dietist angående hennes vikt. Dottern vill gärna träna och vi gör det varannan dag när det är min vecka. Problemet är att pappan skiter i allt när det gäller dotterns välmående! Han avbokar tiderna till dietisten och följer inte dom råd vi fått av läklare. Han ger henne godis,bullar,kakor,glass och köper sockerflingor som hon får till frukost fast vi och skolan,dietist har kommit överens om att vi måste hjälpa henne.Dottern har även astma och en höftsjukdom som inte mår bra av att hon väger för mycket. Varje gång det är min vecka och dottern kommer så har hon inte duschat,tvättat håret,klippt naglarna. Dottern har även trånga bihålor som gör att det alltid rinner Vax ur örnen på henne. Man måste peta minst 2 gånger i veckan för annars rinner det ur på kudden när hon sover. Detta gör han inte heller fast jag både har gett han tops,nagelsax,tvål. Hon går i varma kläder fast det är 25-30 grader ute"pappa har inte råd att köpa kläder" säger dottern... Vad ska jag göra? Det går inte att prata med han. Både jag och skola har pratat med han men inget händer. Mår så dåligt över att dottern inte får den hjälp hon vill ha och att pappan inte bryr sig.. snälla kan någon hjälpa mig?!

• Svar på tråden pappa sköter inte våran dotters hygien.
  • En blå giraff

Låter som om ni behöver gå på samarbetssamtal hos familjerätten? Måste vara väldigt frustrerande för dig när pappan inte hjälper till med dotterns hälsa och vikt. Är han själv väldigt överviktig och har dåliga vanor så han inte vet bättre? Hur gammal är dottern?

• ellabellagbg

Ja det är jätte jobbigt. Dottern sa i dag att hon ville att jag skulle prata med hennes pappa så att han kunde hjälpa henne. Jobbigt när hon säger att hon är ful,tjock och äcklig,mitt hjärta blöder. Hon är 9 år och ber om hjälp men inget händer från hennes pappas sida :( pappan är lite kraftig men anser att han inte har tid att träna med dottern fast han är i samma hall och flyger modell plan. Samma gäller hygienen,han har inte tid. Har pratat om familjerätten och att vi behöver prata med någon för att kunna komma överens men han vägrar. Dottern säger att hon får svårt att andas när hon ligger på rygg och det förstår jag eftersom hon har så stor mage.. det skrämmer livet ur mig men pappan bryr sig inte.. känner mig maktlös

• IsDimma

Vad då inte tid? Hur kan han inte ha tid för det mest grundläggande ett barn behöver idiot!

• Anonym (anonym)

Men kan hon ha utvecklat så grav övervikt genom att överäta endast varannan vecka? Är du normalviktig? 

Det låter hemskt och jag tycker nog att du bör koppla in sociala myndigheter i form av orosanmälan.  

• Fridayyy

Kan hon inte bo hos dig under veckorna och hos honom på helgen? Låter ju som han inte tänker på flickans bästa...hoppas det går bra TS!

• Ramborg

Jag tycker du ska prata med en advokat också. Vad behöver du dokumentera för att kunna neka umgänge?

Flickan ska inte behöva vara där.

42.
  • Mineralvatten

1) Varför blev dottern gravt överviktigt i första hand?

2) Kan inte dottern själv klippa sina naglar, duscha och tvätta håret?

3) Nej han kanske faktiskt inte har råd att köpa kläder, alla föräldrar har inte det när de har betalt underhållet. en del vänder på alla slantar ändå.

4) Om han nu inte har råd att köpa kläder så får hon väl ta med sig kläder när hon ska dit, hur svårt kan det vara.

5) Att ha astma är inget skäl till att inte träna, så länge den inte är extremt svår. det går finfint att träna med astma men man får lära känna sin sjukdom.

• Eterisk
    Mineralvatten skrev 2013-08-26 17:42:17 följande:
    1) Varför blev dottern gravt överviktigt i första hand?

2) Kan inte dottern själv klippa sina naglar, duscha och tvätta håret?

3) Nej han kanske faktiskt inte har råd att köpa kläder, alla föräldrar har inte det när de har betalt underhållet. en del vänder på alla slantar ändå.

4) Om han nu inte har råd att köpa kläder så får hon väl ta med sig kläder när hon ska dit, hur svårt kan det vara.

5) Att ha astma är inget skäl till att inte träna, så länge den inte är extremt svår. det går finfint att träna med astma men man får lära känna sin sjukdom.
    Flickan är 9 år, inte 19. Och hon kan säkert klippa naglarna, tvätta håret och duscha själv men många i den åldern behöver en förälder som säger till att det är dags. Det verkar ju inte den här pappan göra. 
  • Mineralvatten
    Eterisk skrev 2013-08-26 17:46:32 följande:
    Flickan är 9 år, inte 19. Och hon kan säkert klippa naglarna, tvätta håret och duscha själv men många i den åldern behöver en förälder som säger till att det är dags. Det verkar ju inte den här pappan göra. 
    ja han verkar vara en skitpappa rent ut sagt men en nioåring kan mycket väl sköta sin hygien själv så länge det är någon som är handikappad och/eller efterbliven (nej jag menar inte det som skällsord om du nu tror det). men jag tycker att det är underligt att inte flickan själv vet att man duschar varje/varannan/var tredje dag (vad som nu anses normalt i deras familj).
  • Eterisk
    Mineralvatten skrev 2013-08-26 17:48:58 följande:
    ja han verkar vara en skitpappa rent ut sagt men en nioåring kan mycket väl sköta sin hygien själv så länge det är någon som är handikappad och/eller efterbliven (nej jag menar inte det som skällsord om du nu tror det). men jag tycker att det är underligt att inte flickan själv vet att man duschar varje/varannan/var tredje dag (vad som nu anses normalt i deras familj).
    Det är inte ovanligt, det är inte underligt, det är inte något fel i det heller. Det är tvärtom vanligt och inte det minsta konstigt. Många barn får och behöver stöttning och påminnelser om dusch i fler år än de nio första helt utan att det är något avvikande eller oroande över det. 
Svar på tråden pappa sköter inte våran dotters hygien.