• idamedi

8 månaders bajsar på pottan

Hej!
    Vår 8 månaders har i en veckas tid börjat bajsa på pottan. Helt otroligt! Gjorde inte vår 3 åring när han var mindre. Sätter honom där efter varje måltid och då kommer för det mesta bajset :).
    Frågan är hur jag gör nu, när man är iväg? Resepotta??

Finns här ngn mer som har en tidig på pottan?

Ida

• Svar på tråden 8 månaders bajsar på pottan
  • EJL

Häftigt! Hur kom ni på att ni skulle försöka redan nu?

• sirisdotter

EC    -  används här och där runt om i världen,  inte så konstigt egentligen.

• Inorr02

vi börja så tidigt vi satt dottern på pottan efter varje mål tid och när hon sovit  och när man skulle byta blöja.

Vi fick ta med oss pottan när vi skulle bor om det inte fanns där.

köpte potta till farmor och mormor så de fanns där så slapp man släpa med sig till dom i alla fall    .

Barn har en naturlig tömnings reflex ca 15 min efter mål tid 

• idamedi

Hej!

Hur gör du på stan, tar med stora pottan?

Hur gammalt är ert barn nu? :)

Inorr02 skrev 2013-08-25 19:49:40 följande:
    vi börja så tidigt vi satt dottern på pottan efter varje mål tid och när hon sovit  och när man skulle byta blöja.

Vi fick ta med oss pottan när vi skulle bor om det inte fanns där.

köpte potta till farmor och mormor så de fanns där så slapp man släpa med sig till dom i alla fall    .

Barn har en naturlig tömnings reflex ca 15 min efter mål tid 

• skogsvitter

Vi satte bebisen helt enkelt över handfatet eller över toaletten när vi var iväg. Toaletter finns ju överallt, och om inte kan ju bebisen ofta kissa/bajsa ute i det fria. Om vi skulle vara i tex en park eller så då tog vi med vanliga pottan så behövde man inte tänka på att leta reda på en toalett. Hade aldrig någon resepotta även om det såklart hade varit smidigt!

• sirisdotter
    skogsvitter skrev 2013-08-25 22:56:24 följande:
    Vi satte bebisen helt enkelt över handfatet eller över toaletten när vi var iväg. Toaletter finns ju överallt, och om inte kan ju bebisen ofta kissa/bajsa ute i det fria. Om vi skulle vara i tex en park eller så då tog vi med vanliga pottan så behövde man inte tänka på att leta reda på en toalett. Hade aldrig någon resepotta även om det såklart hade varit smidigt!
    Just det,  över toalett i vuxens knä satte man barnet  (ansikte mot ansikte).  Var  barnvakt åt en 4-månaders baby vars föräldrar använt sig av EC  sedan barnet föddes.
  • Inorr02

Vi hade med oss pottan från början men även att vi gick in på öppna förskolan och lånade potta där.

Sen börja min dotter hålla sig de gånger blev det pottan på engång vi kom hem.

Vår dotter är 3 år och blev helt blöj fri natt och dag vid 2,2 månader 

• Mandelsassa
    Inorr02 skrev 2013-08-26 06:33:56 följande:

Vi hade med oss pottan från början men även att vi gick in på öppna förskolan och lånade potta där.

Sen börja min dotter hålla sig de gånger blev det pottan på engång vi kom hem.

Vår dotter är 3 år och blev helt blöj fri natt och dag vid 2,2 månader 

Helt blöjfri? Vadå hon sa till när hon behövde kissa osv? Svårt att tro på de
  • sirisdotter
    Mandelsassa skrev 2013-08-26 06:47:53 följande:
    Min dotter sade plötsligt "Mamma,  jag vill sova utan blöja,  med bara nattlinne som du!"   när hon var 17 månader.   Minns det så väl för hon hade precis fått plats på dagis.  Jag tyckte det var så bra att hon kunde uttrycka vad hon ville när hon var på förskolan.

Det var långt innan jag läst om och stött på EC.    Jag blev så förvånad att hon tittat efter vad jag hade  på mig -  eller inte -  när jag gick och lade mig.  

Det var någon annan du frågade,  kunde inte låta bli att svara på vad barn kan säga ifrån om. 
  • skogsvitter

Även spädbarn kan kommunicera. De signalerar när de är hungriga och trötta, lika väl signalerar de också när de behöver tömma sig. Om man tillåter dem att märka skillnad och om man är uppmärksam på just DE signalerna. Hur vet du att din bebis är hungrig?
  • sirisdotter
    skogsvitter skrev 2013-08-26 08:12:01 följande:

Även spädbarn kan kommunicera. De signalerar när de är hungriga och trötta, lika väl signalerar de också när de behöver tömma sig. Om man tillåter dem att märka skillnad och om man är uppmärksam på just DE signalerna. Hur vet du att din bebis är hungrig?
  • Mandelsassa
    sirisdotter skrev 2013-08-26 07:53:23 följande:
    Min dotter sade plötsligt "Mamma,  jag vill sova utan blöja,  med bara nattlinne som du!"   när hon var 17 månader.   Minns det så väl för hon hade precis fått plats på dagis.  Jag tyckte det var så bra att hon kunde uttrycka vad hon ville när hon var på förskolan.

Det var långt innan jag läst om och stött på EC.    Jag blev så förvånad att hon tittat efter vad jag hade  på mig -  eller inte -  när jag gick och lade mig.  

Det var någon annan du frågade,  kunde inte låta bli att svara på vad barn kan säga ifrån om. 
    17mån kan jag förstå men inte 2,2mån spädbarn
  • sirisdotter
    Mandelsassa skrev 2013-08-26 10:35:13 följande:
    17mån kan jag förstå men inte 2,2mån spädbarn
    2.2 månader var ett skrivsätt jag aldrig sett tidigare.  Tolkade det nog som 2 år och 2 månader.

Läs på om EC och läs vad skogsvitter skrivit.  Om du tänker efter,  visst var det ofta babyn passade på att göra det ena och det andra under blöjbyte?   Visst kan man tolka babyns signaler? 
  • Inorr02

ska var 2 år och 2 månader nör hon blev blöj fri. Hade ingen bajsblöja från 10 månader och kiss torr tog lite längre då hon gick på förskolan men hellt torr natt som dag vid 2 år och 2 månader
  • DetÄrBaraLillaJag

min 8 månaders bajsar också på potta.. :) det har han gjort sedan några månader tillbaka.. jag sätter honom på toan om vi är iväg.. 

Svar på tråden 8 månaders bajsar på pottan