Lägga rumstempererad bröstmjölk i kylen?
Bröstmjölk som stått ute i 1-3 timmar, kan man lägga den i kylen för att sedan använda den? Eller måste den gå in i kylen på en gång efter man pumpat ur?
Bröstmjölk som stått ute i 1-3 timmar, kan man lägga den i kylen för att sedan använda den? Eller måste den gå in i kylen på en gång efter man pumpat ur?
Jag vågar inte riktigt ge officiella råd här eftersom mjölk är en rätt bakteriekänslig substans. Lite beror det också på hur gammal din bebis är - nyfödda har ju inte byggt upp något skydd mot bakterier ännu.
Dock så verkar det svårt att få officiella riktlinjer för just det här. Det verkar som om om du fryser mjölken så är det viktigt att du gör det så fort som möjligt. Men eftersom det är okej att i allmänhet ha mjölken i rumstemperatur i fem-sex timmar så skulle jag själv nog tycka att det var okej att göra som du föreslår (så länge du använder den kylda mjölken inom några dagar, och så länge det inte handlar om upptinad mjölk).
Här är de mest utförliga riktlinjerna jag lyckats hitta:
www.babycentre.co.uk/x553833/whats-the-best-way-to-store-breastmilk
Själv är jag ganska laid back (eller dumdristig?) så för egen del skulle jag inte ha några problem med att använda den mjölken till min ettåriga dotter.