• Anonym (orolig vän)

min vän vill att jag ljuger för hennes dotters pappa om hennes alkoholvanor men jag vill inte är jag elak?

kom hem till min vän i går för lite vin drickande och go mat.
    när hon öppnar ser jag att hon redan har druckit en hel del och hon berättar att hon dagen innan hällt i sej tre liter vin ensam och däckat i sängen men både tv och datorn på, hon hade även krossat glas nedanför sängen och hon minns inget hur det hamnade där.
    jag frågade henne om hon verkligen hade druckit tre liter vin ensam , jag får inte ens i mej en flaska ensam nästan.
    hon skrattar och säger att det brukar hon göra när hon har tråkigt och att det första hon gjorde när hon vaknat var att gå ner på bolaget igen och köpa en till dunk och lite ägglikör.
    hon hade även smsat mej och bett mej köpa en flaska till kvällen för hon var orolig att det hon hade inte skulle vara tillräckligt.
    lite senare kom två till vänner och vi drack alla av tre liters boxen, när klockan var nio ( jag kom dit vid sex tiden) var boxen tom, jag själv hade druckit två glas och dom andra lika mycket.
    jag tog min vän åt sidan och frågade hur hon mådde egentligen och hur fan hon fick i sej sådana mängder.
    hon sa att allt var ok men att hon börjat dricka lite mycket på slutet och att hon drack ca 2-3 ggr i veckan och då köpte hon alltid boxar.
    hon sa att jag absolut inte fick nämna för hennes dotters pappa att hon ens dricker, hennes dotter är 4 år och bor hos henne varannan vecka.
    jag sa att jag var allvarligt orolig för mängden och hur ofta hon drack och att om han frågade så skulle jag säga om det var
    min vän blev såklart arg och sa att jag minnsan också drack och sen bad hon mej gå.
    jag gick hem och kände mej så kluven, att hon behöver hjälp är för mej självklart men hur ska jag kunan hjälpa på riktigt
    fick sms av henne nu på förmiddagen att hon var på bolaget igen och att hon skulle festa igen i kväll och att jag var välkommen 
    jag skrev att jag inte var ville komma men att vi kunde ses en annan dag och ta en fika
    då fick jag tillbaka att jag var en elak vän och att hon inte ville ha mej i sitt liv om jag såg ner på henne och att jag skulle hålla mej borta
    jag skrev att jag älskade henne och att jag fanns om och när hon behövde
    fick inget svar på det
    jag känner hennes dotters pappa ytligt och chansen att han skulle fråga om hennes alkoholvanor är typ noll men om han gör det så kommer jag vara ärlig
    undrar just nu hur fan jag ska hjälpa henne
    orolig är jag   

• Svar på tråden min vän vill att jag ljuger för hennes dotters pappa om hennes alkoholvanor men jag vill inte är jag elak?
  • Anonym (asdf)

Så länge hon håller sig nykter runt barnet så hade jag inte lagt mig i.. Det kan slå väldigt fel när man försöker berätta för andra hur dom ska leva sina liv.

Trist för din egen del, då du verkar bry dig om den här människan.

• Nenne666

Jag tycker det är bra om du går till dotterns pappa och pratar med honom om din oro så att han kan få hem dottern på heltid och få högre kontroll över situationen . Tveka inte att kontakta honom omgående och ta det via ett samtal då nu ses öga mot öga. Det är jätteviktigt att detta kommer fram.

• Anonym (orolig vän)
    Anonym (asdf) skrev 2013-08-24 14:20:58 följande:
    Så länge hon håller sig nykter runt barnet så hade jag inte lagt mig i.. Det kan slå väldigt fel när man försöker berätta för andra hur dom ska leva sina liv.

Trist för din egen del, då du verkar bry dig om den här människan.

Jag bryr mig om henne och att dricka dom mängderna gör man bara om man mår dåligt och jo hon dricker när hon har dottern också

Hade hon mått bra och druckit så hade jag inte brytt mej mer än att kanske påpeka mängden men inget mer
  • Anonym (´´)

Jag skulle också reagera på de mängderna. Även om hon är nykter när hon har dottern nu, så kommer hon ju snart att utveckla ett beroende när hon dricker så mycket, och då dröjer det nog inte länge förrän hon är onykter även när dottern är hemma. Hon behöver hjälp. Kan du prata med de andra vännerna som var med? Om de också förstår hur allvarligt det är kanske ni kan prata med henne ihop och förklara att ni är allvarligt oroade för henne och i förlängningen också hennes dotter. Problemet är att om hon själv inte accepterar att hon har problem, så kommer hon inte att göra något åt dem. Om det fortsätter och eskalerar trots att ni som vänner försöker säga ifrån och stötta henne, så skulle jag kontakta pappan och berätta, och kanske även soc till slut.

• Anonym (Stina)

Jag är inte en av dem som sitter och uppmanar folk att anmäla till soc i alla dessa är-min-väninna-en-dålig-mamma-trådar man ser här, men i det här fallet tänker jag ändå göra det. Hon har uppenbarligen ett ganska stort problem med alkoholen, och även om hennes barn kanske inte far så illa av det ännu, är det antagligen bara en tidsfråga innan det går så långt. Jag tror inte att det hjälper att prata med henne, hon verkar redan vara medveten om att hon dricker för mycket i och med att hon är så mån om att pappan inte ska få veta något, utan snarare kommer hon nog börja dölja sitt drickande för dig också när hon förstår att du tycker att det är ett problem. 

• Queenie70

Om nån jag kände drack flera liter vin åt gången när de hade småbarn hemna skulle jag utan tvekan kontakta både föräldern och myndigheten, för då behöver man hjälp fort. Om dessa mängder förekom när inte barn var närvarande skulle jag släpa med mig vederbörande till närmaste beroende mottagning, och om detta misslyckades skulle jag göra en orosanmälan till socialtjänsten.

• Queenie70

Om nån jag kände drack flera liter vin åt gången när de hade småbarn hemna skulle jag utan tvekan kontakta både föräldern och myndigheten, för då behöver man hjälp fort. Om dessa mängder förekom när inte barn var närvarande skulle jag släpa med mig vederbörande till närmaste beroende mottagning, och om detta misslyckades skulle jag göra en orosanmälan till socialtjänsten.

• Queenie70

• Queenie70

Svar på tråden min vän vill att jag ljuger för hennes dotters pappa om hennes alkoholvanor men jag vill inte är jag elak?