• MelaB82

Förlossningsdepression? Vad göra?

Hej!

Jag fick mitt första barn för snart 6-veckor sedan. Det har varit en väldigt stor omställning både fysiskt och psykiskt o de senaste två veckorna har jag börjat känna av alltmer ångest och ledsamhet.
    Jag mår ganska så bra dagtid, känner av lite oro under dagen men kan hantera den.Senare under dagen brukar ångesten smyga sig på och ibland känns allting totalt hopplöst och slutar med gråtattacker.
    Jag får otroligt dåligt samvete över att jag inte är så pass glad och lycklig som jag borde vara, att det ska gå ut över min bebis och att jag ska må ännu sämre.

Det jag undrar över nu är; kan det här vara en begynnande förlossningsdepression? Jag är osäker på om det är det eller om jag bara helt enkelt är totalt utmattad. Hur hanterar man det i så fall? Vart kan jag vända mig, BVC?
    Någon som har erfarenhet av förlossningsdepressioner?

• Svar på tråden Förlossningsdepression? Vad göra?
  • Angelica8912

Prata med BVC så får du hjälp.
    Är du ensamstående? Får du någon hjälp överhuvudtaget?

• Sophie13

Prata med bvc så hjälper de dig. Jag gick prata med psykolog nga gånger.

• Lotta 085

Ta kontakt med din BVC sköterska och berätta hur du mår. Så kan du kanske få prata med en terapeut. Det är något länge att gå och vara "upp-och ner" även om allt naturligtvis är omtumlande med bebisen och det nya. Har skrivit en bok om depressionen jag fick och har en blogg om du vill titta (även Facebook-sida) 
    Finns också stödgrupper på Facebook: Läkande föräldrar

/ Lotta enmekaniskmamma.blogspot.com 

• pojkens

du är ju absolut itne ensam om detta. jag mådde skit med mitt första barn. fick lite terapi men hade nog behövt mycket mer, önskar jag hade bett om mer hjälp för då hade jag sluppit må dpligt under mitt barns första år. Så sök hjälp så att du kommer upp på banan igen. Lite orolig är man som nyfödd men ångest ska man itne känna.
    kram  

Svar på tråden Förlossningsdepression? Vad göra?