• Dynamite

Amningsnapp

Jag har både hört och läst att det inte ska vara så bra att använda amningsnapp. Men här används den alltid, fungerar hur bra som helst.  Använder den för att ena bröstvårtan är plan och för att den andra lätt blir sårig och gör extremt ont. Började använda nappen på BB där jag fick testa en sådan.  Mjölkproduktionen funkar som den ska, min dotter dricker lika mycket och lika länge som en som inte använder napp. Hon går upp väldigt bra i vikt och längd.  Det enda jag skulle kunna se som negativt är att man måste ha den med sig/i närheten varje gång man ammar, samt att den måste rengöras varje gång. Detta behöver man ju inte tänka på om man inte behöver en sådan vilket kan vara skönt. Det jag vill komma fram till är att det framstår som att det är väldigt dåligt och inte bra alls att använda denna napp (har jag känt i alla fall), men det fingerar ju lika bra som utan.  Så varför framstår den som dålig? Någon mer som använder nappen? 

• Svar på tråden Amningsnapp
  • cackaka

Jag använder amningsnapp och har gjort i lite mer än 6 månader. Funkar kanon för vår del.

• Pandamamma79

Om man vill fortsätta att använda amningsnapp så länge barnet vill amma så är det ju inga problem.

De flesta vill nog inte bli beroende av den och det är ju då det är negativt att använda den. Barnet kanske blir van vid den snabbt.

• Natulcien

Jag använde amningsnapp första månaden, och tyckte att det var suveränt bra. Mina bröst blev stenhårda och styva första tiden, så sonen fick inget grepp utan nappen. Dessutom skyddade den mina onda bröstvårtor.

Men när brösten blev mjukare och inte längre ömmade så ville jag bli av med den bl.a. av anledningen du nämner; att man alltid måste ha den med och hålla på och rengöra den. Det var lite omständigt och kladdigt.
    Dessutom märkte jag en markant skillnad på ättiden. Med napp åt sonen på 40 min, utan åt han på 15-20 min.

Men att det skulle vara dåligt att använda den tycker jag inte. För mig var den jättebra - en period. Och det var inga problem att sluta med den. Jag bara la bort den, och sonen tog jättebra tag direkt. Ingen avvänjning alls.

• Turboplingen

För mig räddade den amningen för mig och dottern då hon inte kunde ta bra. Men det negativa med en amningsnapp är att bröstet inte blir helt tömt alltid vilket kan leda till stockning. Vilket jag fick varje vecka ett par gånger. Men jag genomled det.

Nova 070902, Hemi 100802, vartlivitext.blogspot.com/
  • alynda

Jag hade aldrig klarat amningen om utan amningsnappen. Men som ngn ovan sa så kände jag efter ett tag att nu ska det nog funka utan . Tänkte att jag skulle försöka i upp till 5 dagar att vänja sonen, men det gick på en dag! Först blev han jätte arg och ville inte ta bröstet, vi kämpade här en kvart eller så, till slut fick jag ta nappen ändå. Lika sant ett par ggr till, men redan samma kväll tog han till slut bröstet. Tror att bröstvårtan kändes mindre konstig efter ngra försök, helt enkelt. Däremot minns jag inte att det var så stor skillnad på hur länge han låg vid bröstet.

• liliana01

Min son tömde inte brösten ordentligt med amningsnappen och var nästan små hungrig hela tide kändes det som men va skönt att det fungerar bra för andra :)

• summa21

Efter fem månader kunde vi sluta med amningsnapp. Skönt eftersom det var bök med rengöring och att alltid ha med dem. Men förutom det gick det hur bra som helst. PÅ både BVC och amningsmottagningen fick vi höra att det inte var bra med amningsnapp vilket ju såklart var stressande. Men för oss fungerade det hur bra som helst. Sonen gick upp bra i vikt de första månaderna trots att han inte ammade långa stunder. Så i efterhand hade jag bara önskat mindre negativa kommentarer. Självklart är det bra att upplysa om de svårigheter som kan uppstå men uttryckligen säga att man inte bör använda det tycker jag blir fel. Hur vi än försökte den första tiden klarade vi det inte utan. Och med tanke på att det gick bra med tycker jag det är synd att vi skulle behöva ha dåligt samvete för att nappen användes. 

• liliana01

Summa21! Kan också tillägga i mitt inlägg att amningsnappen räddade hela amningen, utan den hade jag gett upp.
    Så länge barnet får i sig modersmjölken spelar det ju ingen till om man pumpar eller har amningsnapp :)

• ninjabebbe

Använder amningsnapp, hade lagt ner amningen helt om det inte var för den. Enda nackdelen som jag kan se är att hon inte fattar att ta tag utan den nu, men det är kanske lika bra. Det är klart också lite slabbigt, man dräller mjölk lite här och var, men vafan.. :P

• malzac

Själv har jag inte använt amningsnapp. Problemen som kan uppstå är ju, som andra sagt, att bebisen kanske inte kan tömma bröstet ordentligt vilken kan störa mjölkproduktionen, och att bebisen inte lär sig ta rätt tag. Därför tycker jag att det är bra om det inte ropas "Amningsnapp!" så fort någon har problem med såriga bröstvårtor eller överfulla bröst utan att det är viktigt att andra lösningar testas först.

Men med det sagt så är ju vad som helst som räddar amningen absolut något positivt! Om jag skulle se någon använda amningsnapp på stan (vilket jag i och för sig inte har gjort än, och vilket jag nog inte skulle märka ändå) så skulle min första tanke inte vara "jaha, där har vi en lat mamma som har gett upp för lätt" utan tvärtom "jaha, där har vi en stark mamma som verkligen ger allt för att kunna amma".

• liliana01

Malzac; jo jag gjorde allt för amningen men mina bröst var så spända så han fick inte tag. Hade amnings napp eller ingen amning alls. Och lat är verkligen fel ord!!!!

• ninjabebbe
    liliana01 skrev 2013-08-27 17:26:41 följande:
    Malzac; jo jag gjorde allt för amningen men mina bröst var så spända så han fick inte tag. Hade amnings napp eller ingen amning alls. Och lat är verkligen fel ord!!!!
    J
  • ninjabebbe

Heh, försökte "likea" din kommentar, men misslyckades lite. Håller med om att det knappast har med lathet att göra. 

• liliana01

Ninjabebe
    Nej med tanke på att den hjälper bebisen att få tag från början, och man slipper få sår. Och min som har jag lärt att han måste gapa stort för att få nappen m. Ammar fortfarande ibland med amningsnappen på högra brösten där det är svår han får inte så bra tag på den sidanz

• Sade

Jag använde nappen den första månaden för bebisen hade svårt att ta bröstet i början. Vande oss av med den sen när jag märkte att amningen fungerade bra just för att det var ett extra moment som jag inte ville pyssla med i längden. Men det var ett jätte bra hjälpmedel som räddade amningen för oss!

Svar på tråden Amningsnapp