• oliven10

OROLIG MAMMA!! Nytt dagis och svårt med talet

Hej.
    Det är så att min hen har börjat på ny förskola pga att hen skulle upp till en 3-5a.

Förskolan han gick på innan va toppen på alla möjliga sätt, han sa inte ens hej då när jag skulle lämna honom...hen älskade verkligen att gå till förskolan :)

Nu då till hen´s nya förskola, första veckan va ju allting nytt, spännande och roligt! nu denna veckan har hen inte ens velat gå in på avdelningen! så jag har blivit lite orolig hur hen egentligen har de på den nya förskolan.
    Hen har inte knäckt koden till talet ännu så hen pratar på sitt egna språk HELA TIDEN!!!
    Så idag när jag pratade med personalen så berättade de att dem kontaktat "hjälp" utav någon slags special pedagog som ska komma in i gruppen för att hjälpa bla min lilla för att hjälpa till med talet som helt kört fast :(
    Och berättade bla att de blir en del konflikter med andra barn, han får inte alltid vara med när dom andra barnen leker pga talet :( detta gör mig såååååå ledsen och orolig hur andra barn är mot mitt barn för att hen inte knäckt nyckeln för talet!!!

-Hen är otroligt framåt och pratar med alla!
    -Hen förstår ALLTING som man säger...så inga problem med hörse! 

Vi har också träffat en logoped 1 gång som berättade att de är inget fel på min lilla förutom att han behöver hjälp med att få igång talet....vi ska träffa henne på måndag igen!

Det känns ju toppen iallafall att vi nu får hjälp både ifrån förskolan och logopeden men jag känner mig samtidigt orolig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-22 20:33
    Missade att skriva att min lilla blir 3år i november

• Svar på tråden OROLIG MAMMA!! Nytt dagis och svårt med talet
  • glassen

Det finns inte möjlighet att gå kvar med 2-åringarna ett tag till eftersom ditt barn ännu inte fyllt 3 år? Där blir det ju inte lika tydligt att han är sen med talet.  Och det låter som det är på gång om han förstår allt och "pratar" sitt språk. Eller kan du vara med några dagar på förskolan för att observera vad som händer och varför ditt barn är så ledset?

• oliven10
    glassen skrev 2013-08-22 20:41:12 följande:
    Det finns inte möjlighet att gå kvar med 2-åringarna ett tag till eftersom ditt barn ännu inte fyllt 3 år? Där blir det ju inte lika tydligt att han är sen med talet.  Och det låter som det är på gång om han förstår allt och "pratar" sitt språk. Eller kan du vara med några dagar på förskolan för att observera vad som händer och varför ditt barn är så ledset?
    så fort jag fick veta att hen skulle byta dagis så ringde jag faktiskt och ifrågasatte deras beslut...men det gick inte att göra så mycket.
    Svaret jag fick va att hen kommer inte få någon utbyte med småbarnen som började där nu som är runt 1år, vilket jag håller med om till en viss del.
    Har också funderat på att man kanske ska vara där i några dagar för att se hur de verkligen är där på dagarna.
    Man vill ju alltid sitt barn de bästa, när ens barn stöter på problem så blir man ju så orolig givetvis
  • k girl

Din son är i ungefär samma situation som min son var när han började på förskolan. Vi väntade på en speciell förskoleplats och det blev så att han fick börja på förskolan samma höst som han fyllde tre år.

Min son är språkförsenad och pratade knappt alls när han började. Personalen har berättat att de andra barnen var lite undrande i början, men att det släppte så småningom. 

Ni ska börja med TAKK (tecken som stöd) OMGÅENDE. Det förvånar mig att inte logopeden har sagt någonting om det. Det underlättar språkutvecklingen och gör så att ditt barn kan kommunicera med såväl personalen som de övriga barnen. Vi började med TAKK sommaren innan min son började på förskolan, så han hade ca 80-100 tecken som han använde.

Jättebra att specialpedagogen är inkopplad. Det är inte ovanligt att barn med språkproblematik hamnar i sådana här situationer, språket är viktigt för leken... och vice versa. Personalen måste till exempel jobba med att vara med i leken och översätta åt barnet, förklara för de andra barnen där barnets språk inte räcker till.

Min sons logoped säger att det är jättebra att han får stimulans av de äldre barnen, fungerar som en språkmodell. Det kan inte de yngre göra (men han går åldersintegrerat, med barn från 1-6 år). Däremot måste personalen tänka på att ta ner tempot på den pedagogiska verksamheten.      

• jordgubbe0812

Jag tycker du fått bra råd av K girl. Fråga logopeden om TAKK omgående om du känner att du vill gå kurs för att lära dig det.
    Logopeder grovkollar väl samspel, ögonkotakt osv men huruvida din som är "fullt frisk" eller ej kan inte en logoped avgöra. Många barn som har dagnoser som t.ex ADHD har som första tecken att språket är sent och får den diagnosen långt senare. Däremot kan ju en logoped se grava avvikelser.

Svar på tråden OROLIG MAMMA!! Nytt dagis och svårt med talet